543 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה מורכבותם של הגורמים, המשפיעים על התפתחותם של פעוטות עם מש"ה, מקשה על היכולת להגדיר קשר סיבתי בין גורמים ביולוגיים, גורמי סיכון סביבתיים וממצאים נוירו-התפתחותיים ). לפי מחקרם של בלאו-הוספרס Blauw-Hospers et al., 2007( ואחרים, השונות בתפקוד המוחי אצל פעוטות עם מש"ה, התלויה בגורמים ביולוגיים שונים, כמו: גיל ההיריון שבו מתרחש השינוי המוחי ומיקום הפגיעה המוחית וגודלה, גורמת לשונות ניכרת גם בתפקוד הפעוטות. זו אחת הסיבות לכך, שמרבית תוכניות ההתערבות המוקדמת מתמקדות בזיהוי מכלול תפקודו של כל פעוט באינטראקציות הטבעיות ). מינמר Guralnick, 2011( בסביבתו, ואינן מתייחסות ללקות ספציפית ) מציעה לתאר את פרופיל הפעוט על פי גישת Majnemer, 2012( ולבחון תפקוד לעומת מוגבלות, תוך התייחסות לגורמים הקשורים ICF-CY- ה למבנה הגוף, המבנה של האיברים והמערכות בגוף, לתפקוד הגוף, התפקוד הפיזיולוגי והפסיכולוגי של האיברים והמערכות בגוף ולמידת ההשתתפות בהקשרי החיים השונים. התערבות מוקדמת חיונית במיוחד לאור גילם הצעיר של הפעוטות המאובחנים עם מש"ה. כל עוד הפלסטיות המוחית מאפשרת פעילות ,)de Graaf Peters & Hadders-Algra, 2006( סינפטית מוגברת ההתערבות משפיעה באופן משמעותי יותר על תהליכים נוירוהתפתחותיים ומכאן הדגש על התחלת ההתערבות מוקדם ככל האפשר ). חשיבותה של התערבות מוקדמת Blauw-Hospers et al., 2007( נתמכת גם על ידי מחקרים, המעידים על כך, שמיומנויות בתחומים שונים מתפתחות בחלון זמן ספציפי וכתלות בתמיכות סביבתיות המתוזמנות ). לאור זאת, Mayberry & Kluender, 2018( עם ההתפתחות המוחית הועלתה ההשערה הכללית, כי היעדר התערבות מוקדמת, המזמנת לפעוט עם מש"ה אינטראקציה עם סביבתו בשלבים התפתחותיים מתאימים, עלול למנוע התפתחות של מגוון מיומנויות חיוניות .)Houwen et al., 2016; McCleery et al., 2013( אינטראקציה של פעוטות עם מש"ה עם הוריהם כאמור, לפרופיל הגנטי ולמבנה הנוירו-התפתחותי ישנה מרכזיות בקביעת תפקודם של פעוטות עם מש"ה בתחומי ההתפתחות השונים. עם זאת, גם לסביבה מטפחת ותומכת, בשילוב מערך התערבות מתאים, יש השפעה
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5