shalem

522 דמוגרפיים החשובים בולט המאפיין הפטריארכלי, שלפיו – המשפחה מונהגת על ידי האבות. לקהילה הבדואית בתפוצה העולמית מאפיינים משותפים מובהקים, דוגמת מושג ה-"חמולה", המתאר איגוד רב-משפחתי, אשר במרכזו משפחה גרעינית מאגדת, ובראשה עומד ראש החמולה; הוא האחראי לאכיפת ). לחמולה Manor-Binyamini, 2011( חוקים ונורמות חברתיות בחמולה תפקיד מרכזי, הן במישור הפיקוח החברתי על המשתייכים לה, והן בכל הנוגע ליחסים החוץ-משפחתיים עם כלל החברה, הקהילה והיישוב בו ). בחברה קולקטיביסטית כמו החברה 2008 הם מתגוררים (מנור-בינימיני, הערבית רמת הרצייה החברתית גבוהה מן הרגיל, עד כדי כך, שהאינדיוודואל .)Georgas, 1989( לעיתים מגדיר עצמו במונחים של קבוצת ההשתייכות לכן, אישור חברתי מהסובבים מסתמן כפרט מכריע בעיצוב התנהגות הסובייקט, במיוחד לנוכח היות חברה זו מאופיינת כחברה פטריארכלית והיררכית, המדגישה לכידות משפחתית, קונפורמיות ותלות הדדית .)Abo-Rass et al., 2020( קהילתית מאפיין זה אינו ייחודי לאוכלוסיית הבדואים ואנו עדים לו בחברה הערבית ככלל, בה נהוגה מסורת של מחויבות כלפי בני המשפחה ובני הכפר, מתן כבוד איש לרעהו, הגנה זה על זה ונאמנות משפחתית-קהילתית ), חברה קולקטיביסטית Dwairy, 2015( ). לפי דווארי 1988 (קיבורקיאן, מוגדרת סביב נורמות, ערכים וסגנונות חיים, שהתפתחו ונצברו כחלק מחוויה קולקטיבית ארוכת דורות, בסביבה מסוימת. באופן כללי, בחברות קולקטביסטיות הנורמות והערכים החברתיים גוברים על הבחירה העצמית, והרמוניית הקולקטיב חשובה בהרבה ממימושו העצמי של האינדיבידואל. האינדיבידואל בחברות הללו אינו נבדל מהקולקטיב, אלא מוגדר באמצעותו. הפעילות העיקרית עבור אנשים שחיים במערכות חברתיות קולקטיביות היא בתחום הפנים-משפחתי. בחברות כאלה, לחצים חברתיים חיצוניים הם המקור העיקרי לשליטה חברתית מבוססת לחץ חברתי, ואילו תמיכת המשפחה נחשבת מקור עיקרי של הערכה עצמית ושמחה ). בחברות קולקטביסטיות לא נהוג שהפרט יפנה לקבלת Gur et al., 2020( עזרה רפואית בגפו, ללא ליווי משפחתי. ליווי בני המשפחה (הורים, אחים, בני דודים ואחיינים) לטיפולים רפואיים נתפס כהפגנת תמיכה ומעיד על התעניינות במצבם הרפואי של המטופלים. במשך העשור האחרון עוברת החברה הערבית בישראל בכלל, והקהילה הבדואית בפרט, תהליך מודרניזציה, ומתרחש בה מעבר מחברה פארס כעביה ואיריס מנור-בנימיני

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5