509 המפגש עם סופיות החיים במשפחה החרדית המזדקנת האחות מתארת את האהבה לקריאת תהלים. ״קריאת תהלים" היא דרך התמודדות מקובלת בחברה החרדית, שלא נוטה לשוחח על נושאים בעלי טבו חברתי, כגון: מוות וגסיסה. בקריאת תהלים האדם מחזיר לעצמו שליטה חלקית על המציאות הכאוטית המתלווה למחלה/מוות בכך, שעל פי האמונה הדתית הוא מסייע לחולה או לנשמתו של הנפטר לאחר מותו. הבת עם מש"ה נאחזת בתהלים, היא מקבלת תחושה, שליטה ומשמעות למול מחלת האב באמונה שהיא מחוללת שינוי לטובה במציאות. נראה שעל ידי קריאת תהלים האחות עם מש"ה נאחזת בתחושת פשר ומשמעות למול המציאות הקשה העוטפת אותה. האם למשפחת רביב מספרת אף היא על טקסים דתיים שסייעו לבנה בהתמודדות עם האבל על מות האב. אימא: הוא היה הולך לבית כנסת, לא בטוחה כמה הוא הבין, אבל הוא היה הולך לבית כנסת כל יום שבת בשנה לאחר זה (פטירת האב), זה עזר לו התפילה שם, להיות עם האנשים, הוא היה אומר קדיש, לא יודעת .)9 + , נשואה 77 בדיוק, אמרנו לו שהוא עושה טוב לאבא ( האם למשפחת רביב מספרת על מקומו המרכזי של בית הכנסת בתהליך האבל של בנה. לדבריה, תחושת הקהילתיות של בית הכנסת סייעה לבנה להתמודד עם האבל. אמירת קדיש בבית הכנסת היא אקט פומבי, בו האבל נעמד למול כל קהל המתפללים ואומר תפילה בארמית, תפילה שמפארת את אלוהים. בעמידה הפומבית הקהילה נותנת מקום לאבל של הפרט. יתכן שהתפילה אפשרה להנכיח את האבל של הבן למשפחת רביב באופן שלא התאפשר לו במשפחתו. לסיכום, טקסי אבל דתיים הם בעלי ערך תרפויטי רב לאדם החרדי עם מש"ה, בשל כך שטקסים אלה מאפשרים להנכיח ולבטא את אבלו באופן פומבי. בנוסף, טקסים אלה מעניקים תחושת שליטה ומשמעות למול תחושת חוסר האונים במפגש עם סופיות החיים. "צריך לדבר ולהתכונן, אבל יותר מהכול זו אמונה תמימה": המשך המגורים בבית אחרי מות ההורים
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5