428 עמנואל שן א.מבוא פרק זה סוקר את התגבשותו ויישומו של חזון, המבוסס על תפיסות משולבות מהתחום האישי ההתפתחותי ומתחום השיקום בקהילה ועל אידיאולוגיות שנות פעילותו כיזם 40 לשוויון חברתי. חזון זה הנחה את הכותב במהלך וכמנהל של תכניות ומיזמים בקהילה בתחומי תרבות, אמנות, חברה ופנאי לאנשים עם קש״ת (קשיי תפקוד) שכליים ואחרים. תקופה זו מחולקת לשלוש תחנות מרכזיות: התחנה הראשונה – מרכז תרבות העמים לנוער (מתה״ל) בירושלים, . תקופה זו התאפיינה בניסיונות ראשונים בישראל 80 בראשית שנות הובעולם לשלב אנשים עם מוגבלויות במסגרות חינוך ותרבות פנאי בקהילה. ) מציגים מודלים שונים, Schlein & Tilton Ray, 1988 שליין וטילטון ריי ( ) של Inclusion( ) להכללה integration( לקבוצות וליחידים, משילוב אנשים עם קש״ת שכליים בקהילה. התכניות שפותחו במתה״ל תאמו במידה רבה למודלים אלו. הילדים ממסגרות בחינוך המיוחד, שבתחילה הגיעו לפעילויות בקבוצות נבדלות, שותפו בהמשך בפעילויות שנועדו לכלל הילדים במרכז בתחומי אמנות, תיאטרון ומחול. כמו כן, הם הוזמנו להשתתף באירועים שנתיים שונים. כך, למשל, נחוגו מסיבות פורים משותפות שתרמו להעלמת הבדלים חיצוניים. גולת הכותרת לפעילות המשותפת הייתה הפקת שני מחזות זמר שהעלו במשותף ילדים עם ובלי קש״ת, כאשר בתפקידים הראשיים הופיעו ילדים ממסגרות החנ״מ. בהתבוננות מהצד ניכר היה שהמפגשים והמגעים עם אחרים תרמו לשינויים בדימוי העצמי, .)2010 ההשתייכות ותחושת המסוגלות של הילדים עם הקש״ת (שן ועד 1986 התחנה השנייה – במסגרת מערך הדיור של אקי"ם ירושלים (מ- .)1993 תקופה זו כללה פיתוח תשתית לתרבות פנאי בקהילה בירושלים לאנשים עם קש״ת שכליים. מערך הפעילויות שהוקם באקי"ם פעל במוזיאונים, מרכזי תרבות, הוקם לדיירי 1986 קולנוע, תקשורת, תיאטרון, מתנ"סים ועוד. בשנת מערך הדיור ובני משפחותיהם קפה-גן ראשון מסוגו בישראל שהופעל על ידי הדיירים עצמם. מיד עם הקמתו הפך בית הקפה למקום מפגש מרכזי עבור הדיירים ובני משפחותיהם. בהמשך, הוקם לדיירים חוג לעיתונות, שהוציא לאור במשך שנים
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5