422 מירי בן עמרם ואורלי שפירא-לשצ'ינסקי להחלטה על הכללים לקוד האתי מתוך הסכמה חברתית ומעשית. כללי ההתנהגות האתיים שגובשו, נעים על הרצף שבין פתרון יצירתי, הנשען על גמישות מחשבתית ומאפשר חשיבה רב-ממדית ורב-כיוונית, לבין הציות לנהלים ולחוקים. הגמישות המחשבתית יכולה להוביל לדרכים מיוחדות להתמודדות עם סיטואציות שונות. לדוגמה, לנסות למצוא פתרון יחד עם מדריך התעסוקה וההורים, לשוחח עם ההורים ובנם, או לפעול על פי הנהלים, כמו: לדוגמה, הפסקת העבודה של העובד בתעסוקה נתמכת, ופיטורין לאלתר מהארגון, כאשר העובד עם המוגבלות "גנב" מהארגון. )Schweisfurth, 2013( בהתאם לממצאיה של החוקרת שווייספורט שמצאה, כי הדרכה יכולה להשתפר על ידי עידוד המודרכים לשאול שאלות באשר לדילמות הנחוות בעבודתם, תוך כדי התבססות על הידע הקיים בפתרון הדילמות. נמצא במחקר הנוכחי, כי הדיאלוג במהלך ההדרכה חשף את המעסיקים למגוון דרכי פעולה בפתרון הדילמה שמונחת לפתחם, עד לבניית פתרון יצירתי. הם נחשפו למתחים הקיימים בחיי היום-יום בארגון, ופיתחו מיומנות חשיבה ביקורתית ויצירתית ואסטרטגיות פעולה חלופיות, המאפשרות למשתתפים בהן לחוות תוצאות אפשריות שונות, החל מפתרון על פי הנהלים, שאין לערער עליו בהיותו מעוגן בחוקי המדינה, ועד לפתרון יצירתי, שמטרתו היא רווח לכל הצדדים בדילמה. לטענת החוקר סאק ), יש להעניק לעובד את האמונה, כי יש בו הכוח, לא רק Sak, 2004( להסתגל לדרישות סביבתו במצבים מעורפלים ולא בטוחים, אלא גם להתמודד עם אתגרים שהסביבה מציבה בפניו. מכאן החשיבות של פיתוח הדרכה והכשרה של מעסיקים. לדוגמה, עבור ערכי הדילמה של טובת העובד עם המש"ה מול טובת הארגון, כללי ההתנהגות נעו מהזדהות עם הצורך של המעסיק לשמור על רווח כלכלי של הארגון עד למציאת פתרון זמני, ולאחר מכן, למציאת פתרון קבוע, תוך הפנמת הקשיים בתעסוקה נתמכת. טווח פתרונות זה התאפשר בזכות הדיאלוג הפתוח שהתקיים לאחר צפייה בסרטוני הדילמות. המלצות לעתיד במחקר נמצאו דילמות אתיות ייחודיות, הנוגעות לכל יחסי הגומלין בשכבותיו של המודל האקולוגי. ממצאים אלו ממחישים את הרב-ממדיות של הדילמות האתיות בתעסוקת עובדים עם המש"ה. לדוגמה, דילמה שנסבה סביב "ריבוי הנאמנויות" של מעסיק, הנוגעות ליחסי הגומלין
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5