shalem

421 פיתוח כללי התנהגות אתיים בתעסוקה נתמכת תחקיר סרטוני הדילמות ע"י משתתפי המחקר. מעסיקים ניסו לקרוא תיגר על המוסכמות בארגון. הם הגדירו בעיות בדרכים שונות, באופן שאספו וארגנו מידע חדש, גילו יחסים מורכבים בין האדם עם מש"ה לבין העובד סוציאלי, מדריך התעסוקה והמשפחה. מעסיקים בחנו את התוצאות הצפויות לטווח הקצר ולטווח הארוך. בנוסף, בחנו את היתרון והחיסרון של אותה חלופה, לעיתים אף נדרשו לשינוי של התוכנית המקורית. סביב תפיסת עולם העבודה ורצון המשפחה, מתעוררות דילמות אתיות ייחודיות לתעסוקה נתמכת, הנוגעות לשכרו החודשי של עובד עם מש"ה. יש משפחות שמצבן הכלכלי טוב, ולכן המניע לתעסוקת בנם הוא המשמעות ותחושת הערך העצמי שתעסוקה זו מעניקה לו. הם מוכנים אפילו לוותר על השכר החודשי שמקבל בנם ממעסיקו, אף על פי שהעסקה כזו מנוגדת לחוק. לעומתן, ישנן משפחות הזקוקות להכנסה הכספית הנוספת של הבן עם המש"ה בשל מצבן הכלכלי. הן דורשות שהבן יעבוד מחוץ למפעל התעסוקה המוגן, כלומר בתעסוקה נתמכת, כדי ששכרו יהיה גבוה יותר, במטרה להיטיב את כלכלת המשפחה ורווחתה, אף בניגוד לרצון הבן. בנוסף, במחקר הוצגה הדילמה שמשפחתו של העובד עם המוגבלות דרשה כי שכרו של בנם יעבור לחשבונם האישי. על פי החוקר ברונפנברנר ) תהליך פתרון הדילמות התבסס על הגישה Bronfenbrenner, 2017( האקולוגית, המדגישה את פעולת הגומלין המתמדת בין אדם לסביבתו הקרובה והרחוקה, לכן יש מגוון של פתרונות לדילמות. בפתרונות הדילמות נבחן רצף של פתרונות, החל מפתרון יצירתי ועד לפעולה לפי הנהלים או על פי הוראת המחוקק. רצוי לעודד עובדים בארגונים לנוע לעבר פתרון יצירתי, עידוד עובדים לכך מחייב מערכת יחסים של אמון, יושר, נאמנות ואחריות בין המנהלים לעובדים. מערכת יחסים כזו חוסכת בפעולות של פיקוח ובקרה ומבטיחה גילוי מיידי של תקלות וטעויות, זיהוי מהיר של בעיות שהתעוררו ומציאת פתרונות יעילים. ככל שהעובדים יחושו שותפות רבה יותר, כך יהיה להם קל ליישם את הקודים הללו בדילמות שצצות בשגרת יום העבודה. כללי התנהגות אתיים ממצאי המחקר תומכים במחקרה של שפירא-לישצ'ינסקי ) בתהליך של פתרון הדילמה האתית, Shapira-Lishchinsky, 2014( שבו אנשים משקפים את ערכיהם האישיים ביחס לאירועים ספציפיים. כך מתקבל טווח של פתרונות אפשריים לדילמה. אך המעסיקים הגיעו

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5