420 מירי בן עמרם ואורלי שפירא-לשצ'ינסקי וכללי התנהגות אתיים, הייחודים למעסיקים במסגרות תעסוקה נתמכת, העולים משכבותיו של המודל האקולוגי. תהליך זה נעשה בעזרת הדרכה המתבססת של ניתוח תחקירי סרטוני דילמות שראו המעסיקים. ממצאי המחקר העלו, כי הצפייה בסרטוני דילמות מאפשרת בחינה של כל האינטראקציות במודל האקולוגי, בעזרת טווח של פתרונות, החל מפתרונות יצירתיים ועד לפתרונות בהתאם לחוקים שקבע המחוקק. דילמות אתיות בתעסוקה נתמכת המכנה המשותף, לכלל הדילמות האתיות סביב תעסוקת עובדים עם מש"ה, הוא הצורך להגן על זכויותיהם, רצונותיהם ושאיפותיהם, בהתאם לאמנת האו"ם, כשהגורמים עמם הם מתמודדים יכולים לנבוע מכל שכבותיו של המודל האקולוגי. הדילמה האתית המרכזית, שנמצאה משותפת לכלל המעסיקים, נובעת מהמתח שבין עקרון השוויון החל על כל עובדי הארגון, לעומת הצורך להתחשב בצרכיו הייחודיים של עובד עם מש"ה. מחד גיסא, העובד עם מש"ה אינו שווה בכישוריו הקוגניטיביים והמוטוריים לשאר העובדים בארגון. מאידך גיסא, במסגרת הגדרת תפקידו, מצופה ממנו לעשות את המוטל עליו נאמנה ולעמוד בדרישות הארגון. כך מצאנו את הדילמה הזו באה לכלל ביטוי במקרה של עמית, דילמת "חיבוק הבוקר" כלפי מנהל הארגון. כלל ההתנהגות, הנגזר מן הדילמות הללו, התמקד בכך, שיש להסביר לעובד עם המש"ה את כללי ההתנהגות ואת הגבולות הנדרשים בארגון לפי הנהלים או החוקים. הליך זה לא היה נערך לגבי שאר העובדים בארגון, אלא היו ננקטים כלפיהם צעדים משמעתיים, כגון: פיטורין מהארגון. מעסיקים מתמודדים עם מגוון דילמות אתיות בתעסוקה נתמכת, העולות מכל שכבותיו של המודל האקולוגי החברתי. מתוך רבדים אלו נגזרים כללי התנהגות אתיים, העשויים להבנות קוד אתי לתעסוקה נתמכת. ממצאי המחקר תמכו בהשערת המחקר שטענה, כי ימצאו טווח של פתרונות עבור הדילמות בקרב מעסיקים. הפתרונות וכללי ההתנהגות האתיים, נעו על רצף שבין גמישות, דהיינו, לנסות למצוא פתרון יצירתי יחד עם מדריך התעסוקה, או שיחה עם הורים, עד לפתרון לפעול בהתאם לנהלים, לדוגמא, פיטורין מהארגון. לדוגמא, עבור הדילמה של טובת העובד עם מש"ה, מול טובת הארגון, כללי ההתנהגות נעו מהזדהות עם הצורך של המעסיק לשמור על רווח כלכלי של הארגון, לכיוון מציאת פתרון זמני, ועד למציאת פתרון קבוע תוך הפנמת הקשיים בתעסוקה נתמכת. טווח פתרונות זה התאפשר בזכות
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5