391 מוגבלות שכלית-התפתחותית בחברה הערבית בישראל ניתן לזהות כמה הסברים אפשריים למגמה זו. ראשית כל, בהשוואה ליהודים, נראה שבחברה הערבית השימוש בשירותים חברתיים נמוך יותר. שנית, האוכלוסייה הערבית מכירה בתפקוד הקוגניטיבי כמפתח רב ערך להשתתפות בפעילויות פנאי. אנשים עם מש"ה בעלי תפקוד קוגניטיבי נמוך עלולים להישאר מבודדים עקב תחושות בושה שחשו על ידי עצמם או על ידי משפחותיהם. לצד זאת, ניתן לטעון, כי תרבות הפנאי אינה מפותחת מספיק עבור אנשים ללא מוגבלות בחברה הערבית, דבר שמקשה על פיתוח פעילויות מעין אלו עבור אנשים עם מש"ה. הספרות המחקרית מציינת, כי קיים מחסור בהיצע מגוון של מוסדות תרבות בסיסיים, כדוגמת ספריות ציבוריות וספריות בתי-ספר, ומחסור בתחומי פנאי ובילוי מותאמים, ). לצד זאת, מתווסף 2017 כגון: יצירה ואומנות ביישובים ערביים (עראקי, המרכיב הכלכלי הנמוך, שפוקד לא מעט משקי בית בחברה הערבית בהשוואה לחברה היהודית, שמשפיע על הנכונות לבילוי בשעות הפנאי, בכך שניתנות העדפות להשקיע את הכסף בתחומים חיוניים יותר מאשר הפנאי. בנוסף, ניתן להסביר את ההשתתפות המוגבלת בפעילויות הפנאי באמצעות אי הנגישות הסביבתית והחברתית בחברה הערבית, המהווה מרכיב מכריע להשתתפות אנשים עם מש"ה בפעילויות פנאי בקהילה .)Azaiza et al., 2012; 2014 (סמארה-יוסף, ההשתלבות של אנשים עם מש"ה בחברה הכללית אינה מצומצמת אך ורק לשילוב תעסוקתי או במסגרות של פנאי, אלא היא כוללת שילוב אמיתי בחיי החברה הכלליים, כולל נישואין והקמת משפחות. נישואין, הורות וחיי משפחה ההשפעה של המבנה הפטריארכלי בחברה הערבית בישראל ניכרת במיוחד בחייהם של אנשים מש"ה בתחומי הנישואין וחיי משפחה. בשנים האחרונות, כמה מחקרים עסקו בנושא זה מזוויות שונות. נמצא, שגברים עם מש"ה הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתחתן ולהקים ). בנוסף, 2020 משפחה מאשר נשים עם מוגבלות (גנאים-בדראן וגור, מחקרים אחדים מתארים בהרחבה תופעה מוכרת בחברה הערבית, שגברים עם מש"ה נישאים לנשים ללא מוגבלות ומקימים משפחות .)Gur, Gnaeem-Badran & Stein, 2020; Manor-Binyamini, 2018( Gur, Gnaeem-Badran( לעומת זאת, נישואי נשים עם מש"ה הם נדירים .)& Stein, 2020 מנקודת מבטם של עובדים סוציאליים, העובדים עם משפחות שבהן יש
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5