shalem

386 לינה בדראן, איילת גור, ופא בדראן ומייקל אשלי שטיין ממקורות רשמיים, אם כי מחקרים עדכניים מראים מגמה מעודדת של ; אבו עסבה ואבו 2014 שינוי לעבר יחס חברתי חיובי יותר (אבו עסבה, .)2014 נסרה, למרות שהחברה הערבית מוגדרת כ"חברה במעבר", היא מתייחסת לנושא של מוגבלות דרך ההשקפות המסורתיות והדתיות. ביטויים כגון חקוק אל-מועָוָוקין (זכויות בעלי המוגבלויות) הפכו לביטויים מרכזיים בספרות המודרנית באסלאם. גם בהשוואה לשימוש הנרחב במונח "זכויות בעלי מוגבלויות" בימינו, הרי שהיה זה מונח מרכזי בדיונים ההלכתיים על אנשים עם מוגבלויות. זכויות המקופחים מוזכרות בקוראן מספר פעמים: יש לדאוג לצרכיהם ומודגש שיש להגן על כבוד האנשים בעלי המוגבלויות .)2020 ואין לזלזל ביכולותיהם (בדראן וגור, היחס לאנשים עם מוגבלויות בחברות מוסלמיות, ובכלל זה החברה הערבית-מוסלמית בישראל, אינו מושפע אך ורק מזכויותיהם כפי שהן מוגדרות בהלכה האסלאמית או מפסיקות חכמי הלכה, אלא גם מאמונות עממיות או מפרשנויות עממיות לאמונות מוסלמיות. על פי האסלאם, ניתן לראות במוגבלות – קדר – מעשה ידי האל, חלק מהגורל האישי. אמונה רלוונטית נוספת היא האמונה בשכר ועונש: כמה טקסטים בקוראן ובחדית' מבטיחים הן ל"מקופחים" והן למטפלים בהם שכר לסובלנותם הן בעולם הזה והן בעולם הבא. הבטחה זו מעודדת מוסלמים רבים לתמוך במוגבלים, .)2020 בין אם מדובר בקרובי משפחה או בזרים (בדראן, הורים שמקבלים בתדהמה את העובדה שנולד להם ילד עם מוגבלות עשויים לפנות לדת כדי להסביר את קשייהם ולהתגונן מפני סטיגמה חברתית. למשל, ישנם הורים לילדים עם מוגבלויות המייחסים את המוגבלות לעצמם ורואים בה עונש מאללה, קללה על ההורים והמשפחה, או פשוט גזירה משמיים שיש לקבלה. הסכנה בגישה זו היא שהורים המסתמכים ) או כסיבה שלא לתת Ghaly, 2008( על אמונות אלו, עלולים לסרב לטיפול ). יחד עם Hasnain et al., 2008( לילדים את מלוא הטיפול המגיע להם זאת, באסלאם אין סתירה בין אמונה ברצון האל לבין פנייה לטיפול. הבושה (עיב) מכבידה אף היא על הטיפול באנשים עם מוגבלויות. רבים מאמינים שחסד – קנאת הזולת או עין הרע – הם הגורמים למוגבלות. בהתאם לכך, רבים מבקשים "לטפל" במוגבלות בעזרת קמיעות או "טיפולים ). צורת התמודדות Hasnain et al., 2008( רוחניים" אחרים, כמו כישוף אחרת הנגזרת מהבושה, היא התכחשות למוגבלות או הסתרת הילד מעיני החברה והרחקתו מפעילויות חברתיות, וזאת בניגוד ליחס השוויוני שנדרש בקוראן ובסונה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5