334 אורן יורקביץ ואריק רימרמן ). האם 2004 שאלות על ייעודו של מפעל התעסוקה המוגן (רימרמן וכץ, על המע"ש להמשיך להיות מסגרת הכשרה בלבדית, למרות שכשל במבחן התוצאה? האם לאור המגמה העולמית של הכלה ושילוב אנשים עם מוגבלות בחברה וחקיקת השוויון אין מקום לבחון מחדש את מקומו של המפעל המוגן כחלופה בלעדית? בהקשר זה, ביקרו מומחים לחקיקת עבודה את סטטוס התעסוקה של המועסקים במפעלים מוגנים. האם המשתתפים במסגרות מוגנות אלה הם בחזקת משתקמים או עובדים? האם הם זכאים לשכר מינימום או לזכויות סוציאליות? ביטוי לביקורת זו נמצא בדו"ח מבקר ב' על סטאטוס התעסוקה במפעלים מוגנים, שנמצאים בפיקוח 57 המדינה :)628 , עמוד 2006 ב', 57 משרד הרווחה (דו"ח מבקר המדינה "לדעת משרד מבקר המדינה, על משרד הרווחה לבחון מחדש את תנאי ההעסקה במפעלים המוגנים, שכן העסקת אנשים עם מוגבלות במשך שנים ארוכות וכהגדרתם משתקמים, ללא תנאי שכר הולמים וללא זכויות סוציאליות אינה תורמת לשילובם בחברה כשווים בה". "יצירת אפליה בין מועסקים במסגרות התעסוקה המוגנת, בכל הקשור לשכר ולמתן זכויות סוציאליות, אינה ראויה. על משרד הרווחה לקבוע מדיניות העסקה אחידה ושוויונית לכל הגופים המעסיקים אנשים בעלי מוגבלות בתעסוקה מוגנת ולמנוע אפליה". על רקע חוסר שביעות הרצון מהתעסוקה המוגנת בארצות-הברית ) התפתחו מודלים חלופיים של "תעסוקה בדרך Whitehead, 1979( "). אחת supported employment"( " אחרת" ו"תעסוקה נתמכת מהתכניות שפותחה על ידי רינה בירן בירושלים נקראה "נסה דרך אחרת" לבוגרי בתי הספר המיוחדים. מטרתה הייתה להכשיר את בוגרי החינוך המיוחד ברפרטואר של התנסויות בתעסוקה יצרנית לקראת סיום בית הספר המיוחד. ") חלקה באופן supported employment"( " "התעסוקה הנתמכת נחרץ על ההכשרה הקיימת במפעלים מוגנים, בטכניקות של הדמיית מקום העבודה טרם השמה בעבודה. היא דגלה בגישה התנהגותית, שבה מדריך מאמן לומד את התפקיד הנדרש ומאמן את המשתקם תוך כדי עבודה בשוק החופשי. במהלך השנים, התפתחו מודלים שונים של תעסוקה נתמכת, יחידניים וקבוצתיים (תחנות עבודה, צוותי עבודה). היא הפכה, בפרק זמן קצר, לחלופה המועדפת בעולם המערבי להעסקה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. היא קיבלה חיזוק בארצות-הברית מחקיקה של , שראתה בתעסוקה מוגנת 1991 של American with Disabilities Act אפליה.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5