הנגשת השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית דליה נסים תקציר אנשים עם מוגבלות נתקלים לא פעם בחסמים בבואם לקבל שירות רפואי, אם מפאת חוסר הכרות של הצוות עם המוגבלות הספציפית וצרכיהם המיוחדים, אם מפאת חששות הדדיים של הצוות ושל המטופלים, אם בשל תשתיות רפואיות לא מונגשות וכן בשל חוסר מודעות וידע של הצוותים להתאמת המענים לצרכיהם וסיבות נוספות. משמעות הדבר היא תת טיפול ואי מימוש זכאותם לקבל שירות רפואי שווה ושוויוני כמו כל אזרח. קשה במיוחד מצבם של אנשים עם מוגבלות בלתי נראית: מוגבלות שכלית, אוטיזם ומוגבלות נפשית, אשר פערים בתחום הקוגניטיבי, התקשורתי, החברתי או ההתנהגותי יכולים ליצור קשיים נוספים במפגש עם אנשי המקצוע: קושי בהבנת ההוראות וההנחיות, קושי בהתארגנות, בזכירה וביצוע פרוצדורות נדרשות. לעיתים, הסיטואציה כה מלחיצה, עד כי אינה מאפשרת לאדם לשתף פעולה עם הצוות, לנסח את דבריו, לנהל שיחה, ולעיתים, אלו הלחצים והרעשים, שאינם מאפשרים לו להתרכז, לשמור על שלווה ולהתנהג על פי הנורמות הנהוגות במקום. מצב זה מתקיים למרות חוק שוויון זכויות לאנשים עם ) ולמרות הזכות לשוויון בבריאות, הקובעים 2012 מוגבלות ( שניהם זכויות, כמו: איסור אפליה וזכות לקבלת שירותים לפי צרכיו של האדם, יחד עם כלל הציבור, תוך שמירה על כבודו ופרטיותו, על סודיותו הרפואית וכן על זכותו לקבלת מידע מותאם ומונגש. 299 11
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5