shalem

288 שפי משיח, עדי דוויק-בונר ואמנדה סיני הוקמה במטרה לפתח שירות אמבולטורי של יחידה קהילתית, המתמחה בטיפול בילדים ומבוגרים עם אבחנה כפולה. חזון היחידה הוא, שלכל אדם עם מוגבלות שכלית ובעיה פסיכיאטרית או נפשית, תהיה נגישות לשירותי אבחון וטיפול מותאמים ובסטנדרטים גבוהים. מטרת היחידה היא שיפור איכות החיים של אנשים עם אבחנה כפולה ושל משפחותיהם, תוך שאיפה למיצוי של השתלבות האדם בכל תחומי החיים. להבנתנו, החשיבות של יחידות טיפוליות מתמחות בתחום זה נובעת ממספר סיבות: ראשית, בהיעדר ידע וטיפול מותאם, חלק מהאנשים עם אבחנה כפולה מקבל טיפול תרופתי לא הולם. בנוסף, לעיתים, טיפול לא מותאם יכול להביא למצבי קיצון, בהם האדם הופך לסכנה עבור עצמו או עבור האחרים. סיבות נוספות: בשל הקושי להתמודד עם בעיות ההתנהגות של אוכלוסייה זו ובהיעדר טיפול מתאים, הופכים המטופלים לפגיעים יותר להזנחה והתעללות. משפחות, בהן גדל וחי ילד או מבוגר עם אבחנה כפולה, זקוקות לכתובת, אשר תספק להם תמיכה, ייעוץ וליווי בכל הקשור להתמודדות עם ההתנהגויות והמצבים הרגשיים הנובעים ממצבו המיוחד של האדם. ולבסוף – אנשי מקצוע בקהילה, המשמשים כמטפלים עיקריים ו/או משניים בילד או באדם עם האבחנה הכפולה, נותרים גם הם במצבי מצוקה, היות וגם הם חסרים כתובת מייעצת ומטפלת, בה הם יכולים להיעזר. מודל העבודה: 3.1 היחידה עובדת בגישה ביו-פסיכו-סוציאלית. זו גישה יעילה והכרחית בפסיכיאטריה בכלל ובעבודה עם אנשים עם מוגבלות שכלית בפרט. היא עוזרת גם בהערכה וגם בניהול התיק הרפואי. גישה זו עוזרת להעריך מהי תרומתם של הגורמים הביולוגיים, הפסיכולוגיים ו/או החברתיים, התורמים לתמונה הקלינית אותה אנו רואים. גורמים ביולוגיים, אותם יש לקחת בחשבון, כוללים: בעיות בריאותיות, הן מצבים חדשים והן מצבים כרוניים (לדוגמא: זיהומים, בעיות שמיעה וראייה, בעיות שיניים, וגם אפילפסיה ומחלות הורמונליות). גורמים פסיכולוגיים יכולים לכלול אובדן ושכול ונושאים הנוגעים למעבר (לדוגמא: מעבר מבית הספר לשירותי רווחה למבוגרים). גורמים חברתיים יכולים לכלול היעדר מסגרות תעסוקה או דיור מתאימות. הגישה הביו-פסיכו-סוציאלית יעילה מאד בעבודה של צוות רב מקצועי, וכך, חברי הצוות יכולים להתמקד בהיבטים השונים של התוכנית הטיפולית. לגישה זו יש יתרון מובנה בכך שניתנת הכרה לשלושת התחומים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5