285 תפיסה רב מערכתית בטיפול באנשים עם אבחנה כפולה לנפשם ויסייע בעיבוד סוגיות ייחודיות, עמן הם מתמודדים בחיי היומיום. ), אשר בחן נרטיבים 2020 גם מחקר איכותני שנערך לאחרונה ע"י שחר ( של סיפורי חיים מפי מבוגרים עם אבחנה כפולה, העלה, כי רוב הנחקרים טרם הפנימו והשלימו עם קבוצת ההשתייכות שלהם, אינם ערים להיותם מתמודדים עם אבחנה כפולה ומצויים, כפועל יוצא, בתחושת בלבול. לדידה של שחר, ישנה חשיבות רבה לסייע להם לפתח קבלה עצמית ותפיסה ריאלית יותר של מאפייני מוגבלותם, זאת לצד העלאת תחושת המסוגלות שלהם ומידת האמונה במשאביהם האישיים. ממצא משמעותי זה מחזק את ההכרח לייצר מענים נגישים לאוכלוסיית האבחנה הכפולה, אשר יספקו להם טיפול נפשי ופסיכיאטרי מותאם ואיכותי. ממצא חשוב נוסף במחקר של שחר מתייחס לסוגיית איכות חייהם של אנשים עם אבחנה כפולה. המחקר מצא, כי הענקת סביבת חיים תומכת, השתתפות בפעילות פנאי מספקת, הקניית מיומנויות חברתיות ושיפור מיומנויות קוגניטיביות, עשויים לסייע לאנשים עם מוגבלות שכלית ונפשית להסתגל טוב יותר למגבלה ). ממצא זה מהווה המחשה חיה 2020 ולשפר את איכות חייהם (שחר, להשפעה המכרעת שישנה להדרכה של המשפחות והצוותים החינוכיים ומקצועות הבריאות, העובדים עם אנשים עם אבחנה כפולה, כך, שניתן יהיה להשפיע לטובה על רווחתם הנפשית ואיכות חייהם. טאגאר וחבריו ) טוענים, כי על מנת לטפל באופן יעיל ונכון Taggart et al., 2007( במטופלים, אשר חוו חוויות חיים שליליות, יש לבנות תוכנית טיפולית, המשלבת בין אסטרטגיות טיפוליות, שירותים מקצועיים מיוחדים, חינוך ומעורבות חברתית. בחינת הספרות התיאורטית בנושא אבחנה כפולה, מאפשרת ללמוד על מספר כלי אבחון, היעילים באבחנה וטיפול של אנשים עם מש"ה, אשר יכולים לשמש את אנשי הטיפול, בבואם לאבחן את מטופליהם עם אבחנה פסיכיאטרית, בנוסף לאבחנה עם מש"ה. כך, למשל, בסקירת ספרות של מאמרים, שבדקו כלים לאבחנה של חרדה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית, מצאו החוקרים, כי מבחן גלסגו להערכת חרדה – ) הינו המתאים ביותר לדיווח עצמי, Mindham & Espie, 2003) GAS זאת לאור מאפיינים של עקיבות פנימית, מהימנות, רגישות וספציפיות ). כלים לאבחנה של דיכאון בקרב אנשים עם Hermans et al., 2011( – GDS-LD – מש"ה, המליצו החוקרים על מבחן גלסגו להערכת דיכאון Depression Scale The Glasgow for people with a Learning ). מבחן להערכה של סכיזופרניה Cuthill et al., 2003( Disability
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5