262 הפרט בהחלטות על חייו, בחירה והעצמה. לפי גישה זו, יש צורך בהכשרת כל אנשי הצוות במסגרות, לא רק אנשי הצוות הטיפולי, בתהליכי למידה על הבנת הטראומות, ההשפעות על הנפגעים ודרכים להחלמה והתפתחות ). גישה זו עדיין לא אומצה כמודל מוביל תרבות ארגונית Keesler, 2014( במסגרות של אנשים עם מש"ה. זאת, למרות הנתונים הקשים על פגיעותם הרבה והסיכון למכלול מצבי הסיכון וטראומות עבר. חשיבות רבה להטמעת גישה זו קשורה גם לתלות הגדולה של אנשים עם מש"ה באחרים בסביבתם, בבית ובמסגרות, וגורמי הסיכון הרבים המתקיימים גם בתוך המסגרות. עקרונות בסיסיים בגישה מכוונת טראומה: 1 . התערבות מערכתית, הכוללת את הסביבות המטפלות בפרט, האדם הנפגע, אחרים רלבנטיים בקבוצת השווים, והסביבה הרחבה – אוכלוסייה כללית, להגברת המודעות וקובעי מדיניות להקניית ופיתוח מענים ושירותים נדרשים. 2 . תהליכי הערכה – התייחסות רב-ממדית ומולטידיסיפלינרית מתמשכת ואינדיבידואלית, הבוחנת קיום והשפעת חוויות חיים שליליות וטראומות ). עולה צורך בהתאמת כלי הערכה לאוכלוסייה Kildahl et al., 2019( .)Mcnally et al., 2021( זו, מעבר לקיים באוכלוסייה הרחבה 3 . התאמת/שינוי סביבת החיים של הפרט, כדי להפחית חשיפה לרמזים הקשורים לטראומה ויצירת תחושת בטחון ומוגנות. 4 . טיפול פסיכו-תרפויטי מותאם טראומה וטראומות מורכבות (ראה ) – מבוסס על התייחסות לזהות הפרט, אמון ותחושת שליטה 3 תרשים של האדם עם המוגבלות, ותוך שימוש בכלים יצירתיים ודרכי תקשורת מילוליות ושאינן מילוליות. עולה החשיבות של התערבות בידי אנשי מקצוע, המומחים הן בתחום הטראומה והן בתחום הטיפול באנשים עם מוגבלות, והתאמת התוכניות לרמת הפרט ויכולותיו לחשיבה מופשטת, הפנמה, יכולות ורבליות וכו'. כיום משתמשים בשיטות ואסטרטגיות טיפול המקובלות בטיפול בטראומה באוכלוסייה הרחבה ועוד), אולם חסר ידע רב להערכת היעילות EMDR, CBT (למשל של תוכניות אלו ומה ההתאמות הנדרשות בהתייחס לאוכלוסייה Mcnally ;2000 של אנשים עם מוגבלות שכלית (מרום ועוזיאל, .)et al., 2021; Núñez-Polo et al., 2016; Stobbe et al., 2021 רונית ארגמן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5