shalem

240 גליה גולן שפרינצק ) בדקו תכנית מבוססת טכנולוגיה Ptomey et al., 2015( פטומי ואחרים עם 11-18 משתתפים בגילאי 20 לחינוך לתזונה, בת שמונה שבועות. מש"ה קלה עד בינונית, חולקו רנדומלית לקבוצת ניסוי ולקבוצת ביקורת. המשתתפים בקבוצת הניסוי קיבלו ארוחות ארוזות ושייקים. בקבוצת הביקורת קיבלו המשתתפים הסבר על תזונה בריאה ועודדו אותם לאכול בריא. כל המשתתפים קיבלו טאבלט שבו הם תיעדו צריכת מזון ומשקאות , ועליה בפעילות BMI ופעילות גופנית. בשתי הקבוצות נצפתה ירידה בגופנית, ירידה בצריכה קלורית וירידה בצריכת קלוריות ריקות. המחקר הראה כי שימוש בטאבלטים יכול לקדם תזונה נכונה ופעילות גופנית. בניתוח שיטתי של שישה מחקרי תכניות התערבות למבוגרים (מעל 16-443 ) עם מש"ה הסובלים מהשמנה, כשגודל המדגם נע בין 18 גיל , וטווח הגילאים BMI>25 משתתפים, רמת מש"ה קלה עד בינונית, מרכיב , בחנו מרכיבים שונים. בכל שש התכניות היה 20-39 הממוצע היה המשתתפים קיבלו מידע על תזונה בריאה, קבוצות מזון, גודל תזונה: מנות וכד'. המידע הועבר במגוון שיטות: תמונות של מאכלים, משחקים, בחלק מהמחקרים הסבירו מרכיב פעילות גופנית:הדגמות וטעימות. למשתתפים על חשיבותה של פעילות גופנית, ובחלק היו אימוני פעילות כל תכנית כללה מגוון מרכיב שינוי התנהגותי: גופנית מובנים למשתתפים. טכניקות, שמטרתן להביא לשינוי התנהגותי. רק בחלק מהתכניות הייתה למרבה הצער, תכניות ההתערבות לא הוכחו גם מעורבות מטפלים/הורים. כיעילות להפחתת משקל. אך יש לזכור, כי הפחתת משקל אינה התוצאה .)Harris et al., 2018( היחידה של תכניות התערבות מחקר שנערך בקוריאה, אף הוא אינו מעודד במיוחד. נבדקה יעילותה של תכנית התערבות שכללה פעילות גופנית, חינוך לתזונה מבוגרים עם מש"ה, 43 נכונה ושינוי התנהגותי. במחקר השתתפו שחולקו לקבוצת התערבות ולקבוצת ביקורת. התוכנית נמשכה עשרה שבועות. בתום התוכנית, כמעט ולא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות. החוקרים תלו את חוסר ההצלחה במשך התכנית .)Kim et al., 2020( בשבדיה ערכו מחקר שבו השתתפו אנשים עם מש"ה, בני משפחותיהם )Elinder et al., 2018( ו/או מטפלים, וגם קובעי מדיניות. אלינדר ואחרים בדקו יעילות של תכנית בריאות מובנית למבוגרים עם מש"ה החיים בקהילה. החוקרים פנו לרשויות מקומיות. אלו שהסכימו להשתתף מיד נכנסו לקבוצת הניסוי ואלו שביקשו להמתין שנה היוו את קבוצת הביקורת.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5