shalem

235 השמנה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית רצון של מטפלים להתמודד עם כעס מצד החוסים. לדוגמא, מטפל אחד דואג לתפריט בריא ואז מגיע מטפל מחליף וכדי לזכות באהדת החוסה הוא מציע לו חטיף שוקולד, או מאפשר לו לאכול שתי שקיות חטיפים במקום אחת. עוד אמרו מנהלי המסגרות, שהמטפלים מגיעים עם ה"מטען" שלהם מהבית לגבי מהו אוכל בריא, כמה כדאי לאכול וכו'. כאשר ראיינו את בני המשפחה, הבינו החוקרים, כי הם מתייחסים לדיאטה כמשהו זמני שמוביל לירידה במשקל, ולא לאימוץ אורח חיים בריא לאורך זמן. הצוות גם טען, שהרגלי האכילה מתגבשים בבית, ולהם אין אפשרות או יכולת לשנות אותם במהלך היום. החוקרים טענו, שבעוד שבבתי ספר ומוסדות אחרים מאמצים תפריט בריא, במרכזי היום בהם ביקרו, רואים אנשים עם מש"ה כמבוגרים, שיכולים לבחור בעצמם מה ברצונם לאכול, ואין צורך להוציא מזונות לא בריאים (כמו: אוכל מטוגן, למשל) מתפריט חדר האוכל. המלצתם הייתה, כי דאגה לבריאות החוסים צריכה להיות חלק מהגדרת התפקיד של הצוות המטפל, וכי העובדה שהחוסים מגיעים עם הרגלים לא בריאים מהבית, אינה סיבה להרמת ידיים וייאוש, אלא אמורה לדרבן למאמץ יתר, בתקווה שאם יאמצו הרגלי אכילה בריאים במרכז היום, זה .)Cartwright et al., 2015( יחלחל גם לבית ידע תזונתי של הצוות המטפל הינו סוגיה חשובה ביותר, מאחר, ובמקרים רבים, אנשים עם מש"ה אינם מכינים לבד את ארוחותיהם, אלא המטפלים שלהם (בדיור מוגן, מוסדות וכו'). אם הידע התזונתי של המטפלים מוגבל, הרי שגם יכולתם לדאוג לתפריט בריא, מוגבלת. המטפלים מתכננים את התפריט, רוכשים את המצרכים ומכינים את הארוחות, לרוב ללא פיקוח תזונתי צמוד. במחקר שנערך באוסטרליה, השוו החוקרים ) בין מטפלים לבין האוכלוסייה הכללית, Hamzaid et al., 2018( מבחינת ידע תזונתי. ידע תזונתי נבדק באמצעות שאלון מקיף .General Nutrition Knowledge Questionnaire (GNKQ) אנשים מהאוכלוסייה הכללית 509 מטפלים מילאו את השאלון ועוד 40 היה BMI באותו אזור. מבחינת הבדלים בין הקבוצות, חשוב לציין כי גבוה יותר בקבוצת המטפלים, בעוד שרמת ההשכלה הייתה גבוהה יותר באוכלוסייה הכללית. ציון ידע תזונתי היה נמוך באופן מובהק מזה ). ממצאים אלו מדגישים את Hamzaid et al., 2018( שבאוכלוסייה הכללית הצורך בהכשרת מטפלים באוכלוסייה זו, תוך הדגשת הנקודה שהמפתח לבריאות הדיירים ואיכות חייהם, נמצא בידיהם.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5