shalem

159 נוכחות משותפת של אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית נוספות, כולל מש"ה. במהלך השנים האחרונות פותחו כלים ספציפיים לאבחון אוטיזם, אך הקושי להבדיל בין אוטיזם ומש"ה, בעיקר כאשר הליקויים חמורים, עדיין קיים. כלים אבחנתיים חייבים להיות רגישים (היכולת לזהות בהצלחה את כל האנשים עם הפרעה מסוימת) וגם ספציפיים (היכולת לזהות רק את האנשים עם הפרעה מסוימת). יעילות הכלים לאבחון, שטובים למדי, בדרך כלל, בנוגע לאוטיזם, נפגעת, כאשר יש נוכחות משותפת של אוטיזם ומש"ה. הרגישות והספציפיות גבוהות יותר אצל ילדים, מתבגרים ובוגרים בלי מוגבלות שכלית או עם מוגבלות שכלית קלה. כדי להשיג רגישות וספציפיות מרביות באבחון אוטיזם, כאשר קיימים גם ליקויים אינטלקטואליים במידה בינונית או חמורה, יש צורך במאבחנים מקצועיים ומנוסים ובשימוש Autism Diagnostic Interview – Revised- בכלים סטנדרטיים, כגון: ה Autism Diagnostic Observation- ) וה ADI-R; Rutter et al., 2003b( , לצד הבנה בעיכובים התפתחותיים והפרעות Schedule – second edition נוירו-התפתחותיות אחרות. ניתן לקבל תוצאות אבחנתיות אמינות ותקפות Social Communication , דומות גם על ידי שילוב בשאלוני איתור (לדוגמה ) עם מבחנים סטנדרטיים Questionnaire. SCQ: Rutter et al., 2003a )Autism Diagnostic Observation Schedule-2: Lord et al., 2000 , (לדוגמה ). ייתכן, Chestnut et al., 2017( מעלה את האמינות של קביעת האבחנה שגם שילובים אחרים של כלים יהיו יעילים במידה דומה, אבל אלו טרם נבדקו. חשוב להכיר בהבדל בין אבחונים מחקריים ובין אבחונים קליניים למטרות קביעת התאמה לשירותים והרכבת תוכנית התערבות אישית ). ככלל, תהליך קביעת אבחנה הינו פחות בטוח ותקף Lord et al., 2011( במקרי קיצון של תפקוד קוגניטיבי ושל גיל (ילדים מחת לגיל שנתיים וחצי ובוגרים). אי לכך, יש לנקוט משנה זהירות בקביעת אבחנה לפרטים עם חודשים ועם מוגבלות שכלית חמורה 18-15- גיל התפתחותי של פחות מ ). זה חשוב במיוחד כאשר Pierce et al., 2016; Shulman et al., 2020( מאבחנים ילדים צעירים. חייבים לעשות אבחנה מבדלת עבור ילדים צעירים המופנים לאבחון בגלל חשד לאוטיזם בין אוטיזם לבין בעיות שפה ומש"ה, כי, לרוב, הסיבה שבגללה הילד מגיע לאבחון היא עיכובים בהתפתחות השפה ו/או עיכובים כלליים. לרוב, ההתנהגויות המבחינות הן עיכובים חברתיים מסוימים, ובכללם ליקויים בנוגע לרצון וליכולת לחלוק תשומת לב, הנאה .)Chawarska et al., 2007( משותפת, ותנועות חזרתיות או חריגות כמו כן, לילדים עם אוטיזם יש במקרים רבים ליקויים חמורים יותר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5