rubinstein_2023

44 בסול במול מג'ור 10 מס' 23 פרלוד אופ' בסול במול מג'ור, השלים 10 חיבר רחמנינוב במשך תקופה של כשנתיים ואת האחרון בהם, מס' 23 את אוסף הפרלודים אופ' לאחר נישואיו לנטליה סאטינה וסמוך להולדת בתם הראשונה. לרחמנינוב זו היתה תקופה של התעוררות יצירתית. פרלוד 1903 בזה הוא הקצר והפשוט ביותר מתוך האוסף, והוא נוקטורן לירי בעל קסם מלודי מלא רגש אך מעודן באופן יוצא דופן. 1,2,4,5,9 מס' 39 אטיודים-תמונות אופ' 5 , כשנה לאחר שהשלים את כתיבתם של 1911 , חיבר ב- 33 רחמנינוב חיבר שני אוספי אטיודים-תמונות. את האוסף הראשון, אופ' , השלים כשש שנים לאחר מכן, לפני שנאלץ לעזוב את רוסיה עם משפחתו. 39 . את האוסף השני, אופ' 32 אוסף הפרלודים אופ' , למרות שהפן הפיוטי 33 הם מעט ארוכים יותר ואולי אף מאתגרים יותר במידת מה מאלו של אופ' 39 האטיודים-תמונות אופ' החליט 33 בהם נוכח ובולט. כל אחד מן האוספים היה אמור לכלול תשעה קטעים, אך סמוך למועד ההוצאה לאור של אופ' רחמנינוב שלא לפרסם שלושה מהם כך שלמעשה יצאו לאור רק שישה. בהמשך, הוצאות התווים החזירו שני קטעים לאוסף אופ' כולל תשעה. 39 כולל שמונה קטעים ואופ' 33 והשלישי שנותר מחוץ לאוסף יצא לאור כיצירה בודדת. כיום אופ' 33 , אך הלך הרוח העוצמתי המצוי ב'אטיודים תמונות' מעניק להם נופך 32 ה'אטיודים-תמונות' דומים באופיים לפרלודים אופ' "סיפורי" וציורי רב יותר, וכך מוסברת בחירת השם "אטיוד-תמונה" ליצירות אלו. בדומה לאטיודים לפסנתר של שופן, ליסט וסקריאבין, השתמש רחמנינוב ביצירותיו אלו על מנת לחקור ולנצל מגוון רחב של נושאים, מרקמים וצלילים בנגינה בפסנתר המודרני ולא לשם הווירטואוזיות והאתגרים הטכניים לשמם. היצירות מאתגרות במקצבים מורכבים ומהירים, חילופי ידיים, מלודיות מלאות רגש, קפיצות גדולות על כל מרחב המקלדת אך למעשה, מדגימות, כמו חלק גדול מיצירותיו האחרות לפסנתר של רחמנינוב, את ההבנה העמוקה והשליטה שלו בטכניקה הפסנתרנית. את תיאור התמונה עצמה העדיף רחמנינוב להשאיר בידי המבצע או המאזין. עם זאת, רחמנינוב חשף כמה מהרעיונות שליוו אותו בחמישה מהאטיודים-תמונות כאשר המלחין האיטלקי רספיגי תיזמר אותם. (אלגרו אג'יטטו) גדוש מערבולות אפלות הגולשות מעלה ומטה במרחבי המקלדת עם בדו מינור 1 מס' 39 האטיוד-תמונה אופ' (לנטו אסאי) העניק לנו בלה מינור 2 מס' 39 האטיוד-תמונה אופ' ליווי מלודי מבשר רעות בקו הבס של יד שמאל. את התיאור של ) ממיסת Dies irae המלחין עצמו, בו הוא מתאר שחפים וים, כל אחד באמצעות מלודיה נפרדת. ישנו רמז למוטיב "יום הדין" ( (אלגרו אסאי) הוא טוקטה ריקודית בסי מינור 4 מס' 39 האטיוד-תמונה אופ' האשכבה המשרה עצב נצחי המהדהד פעם אחר פעם. (אפסיונאטו) במי במול מינור 5 מס' 39 האטיוד-תמונה אופ' הנעה קדימה באופן בלתי ניתן לעצירה עם שינויים רבים של קצב. מהווה את השיא הדרמטי של שני האוספים יחד. הקטע נלהב, סוער, מייאש וקודר. הקשיים הטכניים, עצומים ככל שיהיו, תואמים כאן את התגמול המוזיקלי. נושא רב עוצמה מנוגן כנגד שלשות של אקורדים בחלקו הראשון, בעוד החלק האמצעי לירי (אלגרו מודראטו), הוא האחרון באוסף. רחמנינוב כולל בו ברה מג'ור 9 מס' 39 האטיוד-תמונה אופ' ומלווה בארפג'ים נרחבים. מוטיבים רבים מהיצירות הקודמות שבאוסף ובפרט את מוטיב הפעמונים. יש בו הרמוניות שופעות וצבעים מוזיקליים רבים. אופיו של הקטע הוא של מארש דרמטי בעל גוון אוריינטלי. טל סחרובכתב: יבגני קיסין - רסיטל מחווה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5