rubinstein_2023

34 1 בפה דיאז מינור לפסנתר ולתזמורת, אופ' 1 קונצ'רטו מס' - ויואצ'ה - מודרטו - אנדנטה - אלגרו ויואצ'ה בקונסרבטוריון במוסקבה. 18 , כשהיה תלמיד בן 1 רחמנינוב חיבר את הקונצ'רטו הראשון שלו לפסנתר ולתזמורת, אופוס , יותר משני עשורים לאחר מכן, ביצע רחמנינוב שינויים ותיקונים בפרטיטורה, והביא את היצירה לגרסה בה היא 1917 במוכרת כיום. גרסה מתוקנת ועדכנית זו, שתנוגן בקונצרט הערב, היא זיקוק מופלא של הרעננות ותשוקת הנעורים אותם שנים כמלחין, אז עמדו לזכותו יצירות מרכזיות רבות (כמו הקונצ'רטו 26 הצליח לשמר, יחד עם הניסיון העשיר שצבר כעבור השני והקונצ'רטו השלישי לפסנתר, שתי סימפוניות ועוד), יחד עם השפעות הזמן והמאורעות שחלפו שאילצו אותו לעזוב את מולדתו, רוסיה, לתמיד. הקונצ'רטו הראשון, אם כן, משקף את רחמנינוב המתבגר שכבר היה בעל סגנון קומפוזיציה מוגדר, והן את האמן היוצר הבוגר, רחב האופקים והמנוסה. "כתבתי מחדש את הקונצ'רטו הראשון שלי וכעת הוא ברמה טובה מאוד," אמר רחמנינוב על הגירסה החדשה. "הרעננות הצעירה קיימת בו, והוא מתנגן עכשיו הרבה יותר בקלות אבל אף אחד לא ממש שם לב לכך. כשאני אומר להם, באמריקה, שאנגן את הקונצ'רטו הראשון, הם לא מוחים, אבל אני יכול לראות על פניהם שהם מעדיפים שאנגן את הקונצ'רטו השני או השלישי." לקונצ'רטו שלושה פרקים. תשוקת הנעורים בולטת במיוחד בתחילת הפרק הראשון לאחר תרועת הפתיחה עם כניסה מתפרצת של הפסנתר בסדרת אקורדים ואוקטבות בשתי הידיים. רחמנינוב עושה שימוש בצלילים המזכירים צלצולי פעמונים רוסיים – אחד המוטיבים האהובים עליו. בהמשך מופיע הנושא המרכזי, לירי ומלנכולי, והנושא השני הקופצני באופיו. לקראת סיומו של הפרק מופיעה קדנצת סולו ארוכה לפסנתר מלאת הבעה מתפרצת. הפרק השני, האנדנטה, הוא מעין נוקטורן לירי וחולמני, המביא הפוגה לפני פרק הסיום הסוער, הכולל נושא ראשי פרוע במקצבים משתנים ונושא שני וירטואוזי. קטעי אקורדים מהירים מובילים את הפרק הדרמטי לסיום מרגש. 18 בדו מינור לפסנתר ולתזמורת, אופ' 2 קונצ'רטו מס' - מודרטו - אדאג'יו סוסטנוטו - אלגרו סקרצנדו , לאחר שסבל ממשבר עמוק בקריירה כמלחין בעקבות 1900 רחמנינוב חיבר את הקונצ'רטו השני לפסנתר ולתזמורת בשנת . הוא האמין שהוא אינו כשיר יותר להלחין, ניסה להתרכז בקריירה 1897 כשלון הסימפוניה הראשונה שלו בסנט פטרסבורג ב- הוא כבר 1899 כפסנתרן קונצרטים וכמנצח, הסתבך ברומן שהסתיים רע ואף החל לשתות אלכוהול באופן מוגזם. בסוף היה מכור לאלכוהול וידיו רעדו, דבר שסיכן את קריירת הפסנתרנות שלו. בעצת משפחתו פנה לד"ר ניקולאי דאהל, שהיה מומחה ל"נוירו-פסיכותרפיה", שהחל לטפל בו באופן מסור גם באמצעות טיפולים בהיפנוזה – כל אלה על מנת להוציא אותו אירוע פתיחה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5