33 רפסודיה על נושא של פגניני 43 ואריאציות לפסנתר ותזמורת בלה מינור, אופ' 24 נושא ורפסודיה היא יצירה מוזיקלית המבוססת לרוב על חומרים עממיים וכתובה כפרק אחד במבנה חופשי בו הנושאים המוזיקליים השונים אינם מופרדים זה מזה. עם זאת, הרפסודיה של רחמנינוב מבוססת למעשה על שני נושאים – האחד מתוך הקפריצ'ו מתוך מיסת אשכבה )Dies Irae( הקפריצ'י לכינור סולו שחיבר פגניני, והשני, מוטיב מתוך "יום הדין" 24 האחרון מבין (רקוויאם) שמקורה עוד בימי הביניים. של פגניני היווה מקור השראה ליצירות רבות הכוללות ואריאציות של המלחין עצמו, ואריאציות לפסנתר של 24 הקפריצ'ו מס' ברהמס, אטיודים של ליסט, יצירות של מלחיני המאה העשרים כמו לוטוסלבסקי, לויד-ובר ואחרים. אבל היצירה הפופולרית של רחמנינוב. זו אחת 43 ביותר המבוססת על נושא זה של פגניני היא ככל הנראה הרפסודיה לפסנתר ולתזמורת אופ' היצירות האחרונות אותן חיבר רחמנינוב, אך עם זאת היא מחברת בין העולם הפוסט-רומנטי למלודיות מלאות התשוקה כמו ואריאציות. 24 אלו שחיבר רחמנינוב בקונצ'רטי השני והשלישי שלו לפסנתר. מעבר לנושא הפותח, היצירה היא סדרה של , כששהה בבית הקיץ שלו בשוויץ. 1934 באוגוסט 18 ביולי עד ה- 3 רחמנינוב חיבר את היצירה בתוך חודש וחצי בלבד, מה- , בבולטימור, כשרחמנינוב מנגן בפסנתר וליאופולד סטוקובסקי מנצח על תזמורת 1934 בנובמבר 7 ביצוע הבכורה התקיים בפילדלפיה. , המהווה את החלק 18 , השני, עד הוואריאציה ה- 11 ניתן לחלק את היצירה לשלושה חלקים: הראשון, עד הוואריאציה ה- .19 האיטי יותר של היצירה, והחלק האחרון המתחיל בוואריאציה ההיצירה נפתחת בהקדמה קצרה המביאה לוואריאציה ראשונה על הנושא המקורי של פגניני, עוד לפני הצגתו הרשמית המגיעה מיד בהמשך ומנוגנת בעיקר בכלי המיתר, כאשר הפסנתר מוסיף רק קווים בודדים לקו המלודי הכולל. בוואריאציה הבאה הפסנתר משתלט בסגנון המזכיר ג'אז. ואריאציה זאת, כמו השלישית עד החמישית, כולן מלאות חיים וקלילות באווירתן. עם הוואריאציה השישית, הקצב מואט אך הפסנתר ממשיך עם אופי שובב. הוואריאציה השביעית מביאה שינוי דרסטי בהלך ) מתוך מיסת האשכבה. הנושא של פגניני חוזר ומופיע בשתי הוואריאציות Dies Irae הרוח, ומציגה את נושא יום הדין (ה- .Dies Irae האנרגטיות הבאות. הוואריאציה העשירית משלבת גם את נושא ה- , היא כאמור ההתחלה של התנועה האיטית; כאן המוזיקה הופכת ערטילאית ומאופקת, ונשארת כזו עד 11 הוואריאציה ה- מלאת הלהט. בהמשך, מופיע זוג ואריאציות מבריקות אף יותר עם אופי אלתורי בסגנון ג'אז. הוואריאציות 13 הוואריאציה ה- , המציגה את אחד 18 מאופקות במידה ניכרת ובעלות אופי מסתורי המובילות לשיא מלא רגש והבעה בוואריאציה ה- 17 ו- 16 ההנושאים הזכורים ביותר של המלחין. כאן ניכרת ההשפעה הרבה אותה ספג רחמנינוב בארה"ב מן המוזיקה האמריקאית. , המזכירה אטיוד. שתי הוואריאציות הבאות משלבות צבעים 19 החלק האחרון של היצירה מתחיל למעשה בוואריאציה ה- הכוללת 23 האנרגטית, ולאחריה הוואריאציה ה- 22 נוספים, אם כי אלמנטים אפלים יותר מתחילים להגיח שוב בוואריאציה המעברים וירטואוזיים וקדנצה קצרה. הוואריאציה האחרונה כוללת איזכורים חדשים של הנושא של פגניני ומובילה לסיום דרמטי, עוצמתי ומבריק. אירוע פתיחה
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5