Digital program Kamensek-Shaham

"אינטרמצו היא קומדיית סקס בורגנית המבוססת על היחסים הסוערים של שטראוס עם אשתו פאולינה" - כך תיאר בריאן גיליאם, מהבולטים בחוקרי ריכרד שטראוס, את עלילת האופרה 100 "אינטרמצו", אשר אנו מציינים השנה שנים לביצוע הבכורה שלה. מאז ראשית ימיה עסקה היצירה האופראית בנושאים "גדולים". ממונטוורדי ועד וגנר מלחינים וכותבי ליברית העלו על הבמות את סיפוריהם של גיבורים מיתולוגיים, כהנים, דיוות, מכשפות, מצביאים, מלכים, רוזנים, מנהיגים ושאר שועי עולם. בעקבות הריאליזם באמנויות השונות של סוף ובוודאי שלאחר מלחמת העולם 19־ המאה ה הראשונה, החלו להופיע באופרה יותר ויותר דמויות רגילות, פשוטות, אפילו עלובות, וסיפורים פחות הרואיים. אם באופרות המוקדמות שלו עסק שטראוס בנושאים מהמיתולוגיה היוונית, הברית החדשה או הספרות הצרפתית, ב"אינטרמצו" העלילה מבוססת על סיפור "קטן" שקרה לו עצמו. סיפור שבאותה המידה יכול היה להופיע בפרק של סיטקום אמריקאי. , בזמן שניצח בסיור קונצרטים הרחק 1902־ ב מביתו, קיבל שטראוס מכתב זועף מאשתו. במכתב היא האשימה אותו בבגידה ודרשה להתגרש ממנו באופן מיידי. הסיבה לכעסה היה מכתב אהבה ממעריצה שהגיע אל ביתם. אולם, המעריצה בכלל התכוונה לשלוח את המכתב למנצח אחר - יוזף שטרנסקי, שכּונה "שטראוסקי" - ומכאן הבלבול. בני הזוג שטראוס הבינו בסופו של דבר את מקור הטעות ונשארו נשואים. האופרה בנויה מסצנות קצרות המחוברות ביניהן באינטרלודים (קטעי ביניים) תזמורתיים. תפקיד האינטרלודים לתת זמן לחילופי תפאורה על הבמה תוך שמירת המתח המוזיקלי והעלילתי. מבלי מילים הם מספרים חלקים נרחבים מהסיפור. ארבעה מתוך האינטרלודים מהווים מעין סוויטה תזמורתית ומנוגנים לעתים בנפרד מהאופרה כולה. האינטרלוד הראשון - קדחת נסיעות וסצנת ולס - מחבר בין שתי סצנות. בתחילתו, כריסטינה, הדמות באופרה המבוססת על פאולינה, מכינה את בעלה רוברט, הדמות המבוססת על ריכרד, למסע קונצרטים, לאחר ויכוח בין בני הזוג. ניתן לשמוע במוזיקה את תחושת הדחיפות שחש בוודאי כל מי שאי פעם חשש לאחר לשדה התעופה (הוסיפו לכך את המתח שלאחר ריב זוגי). באמצע האינטרלוד הסצנה משתנה. כריסטינה הולכת למסיבת מזחלות (בילוי שאינו ממש מוכר במחוזותינו במזרח התיכון). צלילי פסנתר מבשרים על ריקוד הוולס במסיבה. לרגע נדמה שאין אנו שומעים יצירה של ריכרד שטראוס, אלא של יוהאן שטראוס - מלך הוולסים. כריסטינה רוקדת עם ברון צעיר, נאה אך לא אינטליגנטי במיוחד. היא פותחת מכתב עם הצעת נישואין שהיא מאמינה שמיועדת לבעלה. בכעסה היא שולחת מברק לבעלה בבקשה להתגרש ממנו. האינטרלוד השני הוא מהרגעים הרומנטיים והאינטנסיביים ביותר באופרה. כריסטינה יושבת על יד האח; מחשבותיה נודדות בין הברון לבין בעלה, אותו היא אוהבת למרות הכול. נושאים דקות 25־ כ ארבעה אינטרלודים סימפוניים מתוך "אינטרמצו" )1949-1864( ריכרד שטראוס קדחת נסיעות וסצנת ולס חלום בהקיץ ליד האח בשולחן הקלפים סוף טוב ביצוע ראשון בתזמורת

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5