36_tochniya4

רחמנינוב קוז'וקרו | ראוול מנהל מוזיקלי: דן אטינגר ָנִִים ח ֲֲדָָש ׁׁוֹֹת �ָּ פ 2024/25 עונה

התרשמות מספרים שהפקנו, המלצות ופרטים על התהליך באתר שלנו www.rotemltd.co.il ravit@rotemltd.co.il 050-8430111 פנו אלינו להצעת מחיר מותאמת גם בכמויות קטנות ופורמטים מיוחדים מזמינים אותך לתהליך אישי ויסודי הכולל: מפגש ראשוני ותיאום ציפיות (ללא התחייבות) הקלטה, תמלול, איסוף חומרים והקלדה שיכתוב ומיון, הגהות ועריכה לשונית תחקיר היסטורי מקיף בחירה, עיבוד וחידוש התמונות והמסמכים עיצוב גרפי הבאה לדפוס, הדפסה וכריכה המרה לספר דיגיטלי, שזמין לקריאה מכל מחשב מי אנחנו? רותם פרסום והפקות, הוצאה לאור משפחתית בעלת ותק של דורות 3 שנה ו- 40 למעלה משעוסקים במקצוע עם הרבה אהבה, יחס אישי ומקצועיות, ומסייעים לך לספר את סיפור חייך שישאר איתך לנצח. הוצאת ספר חיים הינו תהליך מרגש בתוכו נאספות פיסות חיים ומתחברות יחד לכדי סיפור ייחודי ונוגע ללב ספרים שנשארים במשפחה

3 בית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה | תל אביב ע״ש שלמה להט (צ׳יץ׳) 20:00 בשעה | 17.2.25 שני ראשון לציון היכל התרבות מאיר ניצן 20:00 בשעה | 19.2.25 רביעי 20:00 בשעה | 22.2.25 מוצ״ש רחובות בית העם - היכל התרבות 20:00 בשעה | 23.2.25 ראשון Tel-Aviv | Performing Arts Center - Shlomo Lahat Opera House Monday | 17.2.25, at 20:00 Rishon LeZion Meir Nitzan Performing Arts Center Wednesday 19.2.25 | at 20:00 Saturday 22.2.25 | at 20:00 Rehovot Beit Ha'am Sunday | 23.2.25, at 20:00 מנצח ופסנתרןדויד גריילסאמר )1977( זיו קוז׳וקרו )'10( ״סדוק״ לפסנתר ולתזמורת )1937-1875( מוריס ראוול )'23( קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת בסול מז'ור אלגרמנטה אדג'ו אסאי פרסטו הפסקה )1943-1873( סרגיי רחמנינוב )'57( 27 ' במי מינור, אופ 2 ' סימפוניה מס לרגו – אלגרו מודרטו אלגרו מולטו אדג'ו אלגרו ויוואצ'ה David Greilsammer conductor and pianist Ziv Cojocaru (1977) "Fractured" for piano and orchestra (10') Maurice Ravel (1875-1937) Piano Concerto in G Major (23') Allegramente Adagio assai Presto Intermission Sergei Rachmaninoff (1873-1943) Symphony no. 2 in E minor, op. 27 (57') Largo – Allegro moderato Allegro molto Adagio Allegro vivace Rachmaninoff | Ravel | Cojocaru קוז'וקרו | ראוול | רחמנינוב Yannick Perrin דויד גריילסאמר, תמונת השער:

4 התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון מנהל מוזיקלי - דן אטינגר | מנהל כללי - עופר סלע זיו קוז'וקרו - מלחין הבית | רתם ניר - עוזר מנהל מוזיקלי דותן טל - מנהל פעילות הנגנים | בלה פיינהולץ - מפיקה ומתאמת אמנים | תמר אומנסקי - עוזרת מנכ״ל מירי צדקה - מנהלת פרסום | אניטה עפרוני - מנהלת מכירות/מנויים הדר קדוש – מפקח נגנים | גלעד ישראלי - ספרן ועורך תכניות לריסה דיינקו - הנהלת חשבונות | רו״ח מנחם יצחק - חשב ליאל יעקובי, סימה פיטי - שירות לקוחות | מלכה נוסנבלט - מזכירה דמיטרי טולמצ'יוב - עובד במה | טימופיי פונומריוב - מנהל במה גל אלתרוביץ׳ - מנהל ״צליל תיכון״ | “ נעמי חסון - מנהלת ”צליל ראשון הקרן למוסיקה ראשון לציון כדי לסייע לנגנים, ובמיוחד לתושבי ראשון לציון ולעולים החדשים שבהם, בחקר מוזיקה 1991 הקרן הוקמה בשנת יהודית וישראלית, בקניית כלי נגינה, אבזרי במה ואמצעי המחשה, בהפקת תקליטים ושיווקם, בייזומן ובהפקתן של תכניות טלוויזיה או קלטות וידאו המקדמות ומפיצות ברבים את הפעילות המוזיקלית בראשון לציון. עוד מסייעת הקרן בהבאתם של נגנים, סולנים ומנצחים לארץ לשם קידומה של המוזיקה בראשון לציון, בארגונם ובניהולם של מסעי הופעות מוזיקליים בארץ ומחוצה לה, בהפקת קונצרטים מיוחדים ומופעי מוזיקה ותרבות. אריה אנגלר - רואה חשבון | יעקב גינדי - יו”ר הקרן | רז קינסטליך - נשיא הקרן אביבה עטרי* | * יחיאלה טורק | אליעזר אלקון | שרה לוין - יו”ר ועדת הכספים *ועדת ביקורת עמותת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון חברי האסיפה הכללית עו״ד ליאל אבן זהר, מ"מ יו"ר הוועד המנהל | רז קינסטליך, ראש העירייה, יו"ר הוועד המנהל דלית אבישר-דורון | דינה לוין | דורית ציונית סיון | שרה לוין | ברכה צויליך יעקב גינדי | אייל מושיוב | ד"ר עדי כהן | עידן מזרחי | דורון מילברג | רות מקבי ועד מנהל עו״ד ליאל אבן זהר, מ"מ יו"ר הוועד המנהל | רז קינסטליך, ראש העירייה, יו"ר הוועד המנהל דינה לוין | דורית ציונית סיון | שרה לוין | ברכה צויליך אייל מושיוב | ד"ר עדי כהן | עידן מזרחי ועדת ביקורת רות מקבי | דלית אבישר-דורון עו"ד גדעון פישר, יועמ״ש | רו"ח עקיבא זינגר | רו״ח אריה חנן, מבקר פנים התזמורת נתמכת ע”י משרד התרבות והספורט ועיריית ראשון לציון www.isorl.co.il sales@isorl.co.il 03-9484840

5 התכנייה: מפיק ומו”ל: גדי רוזמרין, רותם פרסום והפקות בע״מ עיצוב גרפי: דאלי פרסום עריכה: מירי צדקה כתיבה: בני הנדל יח"צ: דולפין פרסום ויחסי ציבור בע"מ כינור ראשון אקרט לורנצן נגן ראשי גנריך גופין נגן ראשי עמית ויקטוריה לואיס משנה לנגן ראשי יאנה מרינג ** נטליה קפרוב אלכסנדרה שויפר אירנה ברנשטיין יאנג ליו איגור פרוג נחמה ניפלוך מריה המלה רדצ'ילה אירינה קולין גופין >< גלינה גלושקין כינור שני דותן טל* דינה הוכמן** אולגה קורנב *** דימיטרי גורמן אנדריי טישין אירנה מאייביץ לנה מטיושנקו נועם יפה >< קלמן לוין >< מאשה גולובנסקי ויולה לאוניד שפיר* סימון למברסקי ** עמית לנדאו*** גרדה מורסקוי דורון אלפרין 0 ראלף אלן קתרין שפיגל >< שרה טיזדייל >< עירית ליבנה צ'לו מיכל בק * אנדראה מרקוש ** אייל היימן *** רז כהן עידו גל מריצ'ל מצרי מאי אנדי קונטרבס הדר קדוש* גיא תובל** מיכאל ברגר כפיר דקל >< יונתן יהודין חליל מרגלית גפני* עדי מנצל ** מיכאל ליטבין פיקולו/חליל אלט עדי מנצל מיכאל ליטבין אבוב גבריאלה בוקובסקי * אמיר בקמן ** מייקל ג'וזף דרסלר קרן אנגלית מייקל ג'וזף דרסלר קלרינט מיכאל גורפינקל * קרן דביר שטקלר ** >< סמיון אוסיטיאנסקי >< מור לוין קלרינט בס קרן דביר שטקלר >< סמיון אוסיטיאנסקי קלרינט פיקולו >< מור לוין בסון עידו דיגה * ורד ייבין >< ריצ'רד פלאיי קרן שרון פולק* גל גוטמן ** נועם בנט בן דיוויס >< מיכאל אלטשולר חצוצרה ניר צמח* אריק זינגרמן** מיכאל בונין >< רם אורן >< טוני רוטנברג טרומבון לירון רינות* קונסטנטין מדבדב** נועם גרינפלד >< זאק וויטני טרומבון בס נועם גרינפלד טובה אביטל הנדלר* טימפני תום בצלאל* אמיר לביא >< גונן רוזנברג כלי הקשה אמיר לביא* דימיטרי שצ'לקין יובל יקיר נבל דנה חולדאי* נגני התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון מנהל מוזיקלי: דן אטינגר נגן אורח >< | בחופשה 0 | *** מחליף לנגן ראשון | ** נגן ראשון עמית | * נגן ראשון

6 התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון מנהל מוזיקלי ומנצח: דן אטינגר מנכ״ל: עופר סלע את הקמת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ראש העיר דאז, מאיר ניצן. הוא בחר להפקיד 1988- יזם ב את ההקמה בידי יליד העיר ותושבה – הפסנתרן-מלחיןמנצח שמעון כהן, שהיה למנהלה המוזיקלי הראשון. 1989 הסימפונית הישראלית פועלת בראשון לציון משנת ומשמשת גם כתזמורת האופרה הישראלית. איכות נגינתה ורמת תוכניותיה הקנו לסימפונית הישראלית מוניטין רב, ומלבד נגינתה בראשון לציון ובבית האופרה הישראלית בתל אביב היא מסיירת בעולם בקונצרטים ובהפקות אופראיות. בין היתר סיירה באיטליה ובגרמניה ובבפסטיבל סבונלינה שבפינלנד, ערכה מסע הופעות מוצלח בארגנטינה, בברזיל ובמדינות אחרות בדרום אמריקה. שני מסעות הקונצרטים שלה בסין זכו להצלחה כבירה ומילאו אולמות בצ׳ינגדאו, בייג'ין ושנגחאי; כמו כן הופיעה בפסטיבל סרבנטינו היוקרתי במקסיקו ובפרויקט "ערים תאומות ישראל-גרמניה-פולין - מחוברים בתרבות" בראשון לציון. במסגרת פרויקט זה ביצעה התזמורת את הסימפוניה השנייה של מאהלר בקתדרלה של מינסטר שבגרמניה, עיר תאומה של ראשון לציון. התזמורת ניגנה ומנגנת תחת שרביטיהם של מנצחים נודעים רבים: דן אטינגר, דניאל אורן, אשר פיש, מיכאל בודר, מיכאיל יורובסקי, בנג'מין וולפיש, קרל-היינץ שטפנס, דוד גריילסאמר, פאולו אולמי, כריסטיאן ירוו, כריסטיאן זכריאס, דניאל בויקו, אוון אלקסיס כרייסט, ולדימיר ספיבקוב, אנריקה ארתורו דימק, ג׳ון אקסלרוד וג׳נלוקה מרציאנו. גם ברשימת הסולנים שניגנו עם התזמורת וירטואוזים בעלי שם עולמי: שלמה מינץ, דויד גארט, דניל טריפונוב, אלכסנדר קורסנטיה, סרגיי נקריאקוב, מישה מייסקי, אלכסנדרה סום, שרון קם, אלכסיי וולודין, דניס קוזוחין ושירלי בריל.

7 צילום: דניאל חנוך הסימפונית הישראלית מייחסת חשיבות רבה לחינוך מוזיקלי, ועל כן יזמה את התוכנית "צליל ראשון", שנועדה ליצור עתודה של צרכני תרבות, אוהבי מוזיקה קלאסית ויוצרים ומבצעים עתידיים. לשם הגשמת היעד, מתקיים קשר ישיר בין התזמורת לקהילה, כגון בהופעות לפני ילדי גן ותלמידי בתי ספר, רובם מראשון לציון. לילדים אף ניתן להשתתף בקונצרטים כמבצעים. במסגרות החינוכיות מנגנים לפני הילדים הרכבים קאמריים מבין חברי התזמורת, ובהיכל התרבות ראשון לציון מנגנת התזמורת באוזניהם בהרכבה הסימפוני המלא. בקונצרטים למנויים ולקהל הרחב, התזמורת מציעה בכל עונה קונצרטים סימפוניים, קאמריים וקונצרטים לכל המשפחה. מושמעות בהם יצירות מכל תקופות המוזיקה הקלאסית, ולצד זה יש הקפדה לבצע תדיר יצירות של מלחינים בני זמננו – בעיקר ישראלים. עוד מופיעה התזמורת עם אמנים מובילים במוזיקה הישראלית הפופולרית, כגון להקת תיסלם, יונתן רזאל, אריאל זילבר, שירי מימון ואחרים. עם חברי התזמורת נמנים נגנים מוכשרים ילידי ישראל לצד נגנים שהתחנכו בחוץ לארץ ועלו ארצה בשלהי המאה הקודמת. מכלל התרבויות שהצמיחו את נגניה, גיבשה התזמורת צליל ייחודי הזוכה להערכת המאזינים והביקורת. הצטיינותה בביצוע מוזיקה ישראלית מקורית ובקידומה זיכתה את הסימפונית הישראלית בפרס אקו"ם. לצד המנהל המוזיקלי של התזמורת, מאסטרו דן אטינגר, פועל עוזרו, המנצח ונגן הבסון רתם ניר. הכנר אקרט לורנצן הוא הנגן הראשי של התזמורת והכנר גנריך גופין הוא נגן ראשי עמית. המנהל המוזיקלי הראשון היה כאמור מאסטרו שמעון כהן, ואחריו כיהנו בתפקיד המאסטרי נעם שריף, אשר פיש, מנדי רודן וג'יימס ג'אד.

8

9 שמו של המנצח הישראלי דויד גריילסאמר הולך לפניו כאחד המנצחים והפסנתרנים הנועזים של ימינו. הוא מוזמן תדיר להופיע באולמות הקונצרטים הגדולים בעולם, ובהם הוא מציג פרויקטים חדשניים, פרשנויות מקוריות והופעות פורצות דרך בין עולמות אמנותיים שונים. אלבום הסולו שלו "מבוך", שיצא לאור בחברת נָָא ִִיב, זכה בפרסים רבים ותואר בעיתונות כ"רדיקלי", "אמיץ" ו"מפעים". גם על הקלטות אחרות שלו כמנצח וכפסנתרן - בהוצאת סוני קלאסיק – זכה לשבחים, בין היתר מן הניו יורק טיימס, הבוסטון גלוב והסנדיי טיימס. כמבצע מוערך של יצירות מוצרט, ביצע את כל הסונטות של המלחין האוסטרי לפסנתר במרתון חד-יומי בפריז וניצח מן המקלדת על כל עשרים ושבעה הקונצ'רטי לפסנתר של מוצרט בסדרת תשעה קונצרטים. כמנצח, גריילסאמר הוא מבצע נלהב של יצירות בארוק ושל מוזיקה עכשווית, לצד פרשנות ייחודית ליצירות המופת התזמורתיות הגדולות - מבטהובן ועד לראוול, שוסטקוביץ' וסטרווינסקי. , התזמורות BBC דויד גריילסאמר הופיע כמנצח וסולן עם התזמורת הפילהרמונית של ההפילהרמוניות של רדיו צרפת, הונג קונג וטורינו, הסימפונית המטרופוליטנית של טוקיו, הסימפוניות של המבורג, סן פרנסיסקו, סנטיאגו דה צ׳ילה, ג׳קארטה ובייג'ין, התזמורת הסימפונית של רשות ), תזמורת הקפיטול הלאומית של טולוז, התזמורת הסימפונית הלאומית RAI השידור האיטלקית ( של מקסיקו ותזמורת ג׳יוזפה ורדי במילאנו. העונה הוא מנצח על האופרה "אַַליס" מאת מתאו פרנצ׳סקיני - עפ"י "אליס בארץ הפלאות" של לואיס קרול - בבית האופרה של אביניון בצרפת. גריילסאמר, יליד ירושלים, החל ללמוד מוזיקה בגיל שש בקונסרבטוריון ע"ש רובין בבירה. לאחר שירותו הצבאי נסע לארצות הברית ללמוד ב״ג'וליארד״, שם השלים לימודי תואר ראשון ושני בפסנתר כתלמיד של יוכבד קפלינסקי ולימודי ניצוח. לאחר תום לימודיו האקדמיים, המשיך ). הקריירה שלו כסולן התפתחה במהירות Goode להשתלם אצל הפסנתרן האמריקני ריצ'רד גוד ( , הופעה שזכתה לשבחי הניו יורק טיימס. 2004- לאחר קונצרט במרכז לינקולן הניו-יורקי ב מאז, דויד גריילסאמר מרבה להשמיע רסיטלי פסנתר בעלי תוכניות חדשניות באולם סונטורי בטוקיו, במרכז קנדי בוושינגטון, בקונצרטחבאו של אמסטרדם, באולם ויגמור בלונדון, בתיאטרון בשנחאי, בביאנלה של ונציה Oriental Center שאטלה בפריז, בפסטיבל ורבייה בשוויץ, ב- ) בהמבורג. Elbphilharmonie בבית האופרה של ברשיה שבאיטליה ובאלבפילהרמוני ( ,)GECA דויד גריילסאמר מכהן כמנהל המוזיקלי והאמנותי של קאמרטה ז'נבה ( 2013 משנת אחת התזמורות ההרפתקניות בעולם. עם תזמורת זו הציג מופעים רב-תחומיים נועזים באולם בניו יורק, בתיאטרון שאנז אליזה בפריז, באולם מוסשינו 92Y הפילהרמוני בברלין, באולם הבטוקיו, במרכז לאמנויות של סאול ובסאלה סאו פאולו בברזיל. מונה דויד גריילסאמר גם למנצח ראשי ולמנהל מוזיקלי של הפילהרמונית של מדיין 2022- ב ) שבקולומביה, אחת התזמורות המובילות באמריקה הלטינית, זוכת פרס גראמי ופרס Medellín( .Classical: NEXT החדשנות דויד גריילסאמר מנצח ופסנתרן Yannick Perrin צילום:

10 צילום: דני מכלוף המלחין, המנצח והמעבד הישראלי זיו קוז׳וקרו פעיל בשדה המוזיקה העכשווית, הקלאסית והפופולרית. אחרי שסיים את התואר הראשון והשני באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים הן בקומפוזיציה והן בניצוח, השלים לימודי דוקטורט בקומפוזיציה באוניברסיטת בר אילן. בזמן לימודיו זכה במלגות הצטיינות רבות מן 2000- האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. ב קיבל את פרס "תמוז" למוזיקה ישראלית זכה בפרס 2009- בקטגוריית נגן השנה, ב הסינפונייטה הישראלית באר שבע בניצוח, וב- זכה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים. 2015 פרופ׳ קוז׳וקרו הוא בין מייסדי החטיבה למוזיקה במחלקה לאומנויות באוניברסיטת בן גוריון בנגב )1977( ּּ זיו קוֹֹז'וֹֹקָָרו "סָָדוּּק" לפסנתר ולתזמורת, פרמיירה עולמית ומכהן כראש החטיבה. בנוסף, הוא מלחין הבית בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. בעבר שימש כמנצח הבית של הסינפונייטה ) וכאיש סגל 2023-2018( הישראלית באר שבע בכיר באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שם כיהן גם כראש החוג לקומפוזיציה ולניצוח. יצירותיו של זיו קוז'וקרו בוצעו ב"חג המוזיקה הישראלית", ב"פסטיבל צלילים במדבר", ב"תחרויות האביב" וב"פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון" בכפר בלום, ובעולם - באולם למוזיקה עכשווית MATA מרקין ובפסטיבל של האגודה ISCM בניו יורק, בפסטיבל ECSA הבינלאומית למוזיקה עכשווית, בפסטיבל האסייתי, במרכז ACL בלוקסמבורג, בפסטיבל ארנולד שנברג בווינה, באולם הקונצרטהאוס הברלינאי במסגרת פסטיבל יורו-קלאסיק, בפסטיבל למוזיקה חדישה בגראץ, בפסטיבל למוזיקה עתיקה וחדישה בזלצבורג, בפסטיבל ימי המוזיקה בסקופיה שבצפון-מקדוניה, בפסטיבל 11- של מזרח-בלגיה, בפסטיבל הבינלאומי ה לכלי הקשה בטאיוואן, בפסטיבלים "אינטרדה" ו"מרידיאן" למוזיקה עכשווית ברומניה, ועוד. בין מבצעי יצירותיו - הסימפונית הישראלית ראשון לציון, הסימפונית ירושלים, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, סימפונט רעננה, הסימפונית הצעירה ויימאר-ירושלים, הקאמרטה הישראלית ירושלים, הקאמרית הישראלית, ,"21- האנסמבלים "מיתר", ״טמפרה״ "המאה ה "הרביעייה העכשווית" ו-"סולני תל אביב", האנסמבל הצרפתי ״ל׳איטינרר״, האנסמבלים האוסטריים "צייטפלוס" ו-"רקונסיל", האנסמבל

11 הבלגי "סער וצליל", אנסמבל ״אטם״ הרומני, אנסמבל ״לוסילין״ הלוקסמבורגי ואנסמבל מוסקבה למוזיקה בת-זמננו. יצירותיו יוצאות ) ובמרכז IMI לאור במכון למוזיקה ישראלית ( .)IMC למוזיקה ישראלית ( הוא ניצח על הפילהרמונית הישראלית, תזמורת הקונצרט-פראיין הווינאית, פילהרמונית העיר בּּוֹֹטוֹֹשָָן שברומניה, הסימפונית ירושלים, הקאמרטה הישראלית ירושלים, הקאמרית הישראלית, הסימפונית חיפה, הסימפונית אשדוד, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, סימפונט רעננה, תזמורת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים והאנסמבלים "מיתר" ו"זמרי מורן". לרבים מגופי המוזיקה האלה כתב עיבודים. בנוסף לפעילותו בתחום המוזיקה הקונצרטנטית, ניצח זיו קוז'וקרו על הקלטות רבות בשדה המוזיקה הפופולרית ושיתף פעולה כמעבד, כמפיק וכפסנתרן עם בכירי האמנים בארץ, ובהם גידי גוב, שלמה ארצי, דיויד ברוזה, דני רובס, אלון אולארצ׳יק, שלום חנוך, אסף אמדורסקי, רונה קינן, קרן אן, שולי רנד, עמיר בניון, יהודה פוליקר, ערן צור, ריטה, ריקי גל, יוני רכטר, דודו טסה, רמי קלינשטיין, שלמה גרוניך, יהודית רביץ, יזהר אשדות, שלומי שבן, נינט, קובי אפללו, אברהם טל, דויד ד'אור, הראל סקעת, מיקי קם, מוריס אל מדיוני, אורי בשן, אביב גדג', ועוד. דבר המלחין על יצירתו . מלחמה. שבעה באוקטובר בתודעה 2024 השנה כל הזמן. שנה בלתי נסבלת. בלתי נספגת. שנה של תנועה לא סדירה בנפש בין כוחות החיים, העבודה, הילדים, רגעי השקט והשמחות קטנות, לבין המחשבות על החטופים, החיילים, החללים. ובינתיים על השולחן - וללא קשר למציאות - נערמות סקיצות לקראת קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת שאני כותב בעבור הסימפונית הישראלית ראשון לציון במיוחד לשם ביצועו של חברי דויד גריילסאמר. לקראת ההלחנה קיימנו שיחות סיעור מוחות, שבהן גילינו אהבות נעורים משותפות לפסנתרני ג׳אז - הארטיקולציה החדפעמית של תלוניוס מונק, התפיסה הפוליריתמית של הרבי הנקוק, הצבעים ההרמוניים הייחודיים של בּּיל אוונס וקִִית' ג'ארט. ולצד אלו - חיבה לאסתטיקה התזמורתית המודרניסטית הצרפתית. היצירה זרמה אל הדף, אבל במהלך כתיבתה בשנה הדיכוטומית הזאת, החומרים המוזיקליים ביקשו אוטונומיה, ביקשו לעצמם מבנה ההולם את התחושות בזמן הכתיבה, כל שנכתב נסדק שוב ושוב - כמו כולנו כאן במקום הזה. הנה רסיס אופטימיות והנה נסדק עוד סדק. הבנתי שזה יהיה השם: ״סדוק״ ולא ״קונצ׳רטו״. ביצירה מוצאות ביטוי גם תחושותיי בשנה הזאת, אך גם הנוסטלגיות המוזיקליות האישיות שלי, שיש בהן בעבורי מקום של שקט פנימי ושמחה. חובבי ג'אז אולי ימצאו כאן רִִפרוּּר לג'אזיסטים שהזכרתי. היצירה הקצרה עוברת בין אינטנסיביות, שבירות וקטיעות, אל שלווה סטואית מיוחלת, ובחזרה. אשר למבנה: ההתחלה והסוף אינטנסיביים, ובתווך אנטי קדנצה - מהלך סולני של הפסנתרן הנדרש שלא להפגין הפעם את יכולותיו הטכניות הווירטואוזיות כברוב הקדנצות, אלא לדלות מפנימיותו שלווה, אותה ימסור למאזינים ולתזמורת, לקבל מהם הדהוד להמשך הנגינה המשותפת. להביא קצת שקט.

12 צילום: ויקפדיה מפתיע שמלחין המכנה את המקלדת השרה תחת אצבעותיו מגיל שבע "מדריך ההרמוניה של המלחין" מגיע לידי כתיבת שני קונצ'רטי לפסנתר יחידים קרוב לסוף חייו. השניים נולדו במקביל: קונצ'רטו ברה מז'ור ג'אזי ואפל* והקונצ'רטו בסול מז'ור ג'אזי וצוהל. היום נשמע את הצוהל, שטבועות בו מורשות הוריו ואותות ביוגרפיית הסער שהביאתהו לאן שהביאתהו , שנת הבכורה. 1931- ב מארי ראוול הייתה באסקית ממדריד, והספרדיות שינק ממנה מוריס מפעפעת כאן כברבות מצירותיו (הבולרו הוא רק המפורסם שבהן). האב, פייר-ז'וזף, היה מהנדס שוויצי וממציא בעל תושייה וממנו קנה הבן "שוויציות", אם יש דבר כזה. סטרווינסקי, בכל אופן, קרא לידידו "שען שוויצרי". עוד נראה כמה זמן ארכה הלחנת הקונצ'רטו הזה, ואיך יתאר ראוול את דרך הכתיבה באוזני סולניתו בבכורה. ומה באשר לסער בחייו? לקפדנות "השוויצית" של ראוול התלוו גם התנשאות ועוקצנות, שסכסכוהו לא אחת עם ה"ממסד". הנה צץ בקונסרבטואר הפריזאי בחור זערורי , המתעקש ליצור הרמוניות 20 (ומגונדר) בן בניגוד גמור ל"מותר". מורי הקונסרבטוריון – בעלי הבית על "המוּּתר" – הכשילוהו, כמובן. שוב ושוב הגיש מועמדויות לפרסים והעלה חרס. עד שהוחלף המנהל השמרן בגבריאל פורה. עמו, עם עוד מורים אוונגרדיים ועם מבקרים וקהל מבין קנה לו ראוול אהדה. או אז, כשבחר הממסד סוף סוף להעניק לו כיבודים, דחה אותם המלחין האקסטרווגנטי בבוז ויסד איגוד קומפוזיטורים משלו. היה גם סער בחיים עצמם: עם כל היותו בן מהגרים היה ראוול פטריוט צרפתי. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה רצה בכל מאודו להיות לטייס בחיל האוויר הצרפתי המתהווה. הוא אמר לבוחנים: "משקלי קל, ראו, זה אידיאלי לטייס", אך לצערו, המגייסים לא שעו לרעיון, והוא נאלץ לשמש נהג משאיות ואמבולנסים. פטירת הצטרפה אל מוראות המלחמה, 1917- אמו ב ודכאונו כמעט ושיתק את יכולתו ליצור. בכל את הסוויטה 1917-1914 זאת הלחין בשנים "קברו של קופרן", יצירה לפסנתר סולו ומחווה לגדול הבארוקיסטים הצרפתים פרנסואה קופרן ולבארוק באופן כללי. הקונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת בסול מז'ור הוא החיבור הלפני-אחרון של ראוול. הוא שקל להלחין קונצ'רטו לפסנתר עם נושאים באסקיים , אך המלחמה 1913- וחזר לרעיון ב 1906- כבר ב והלחנת יצירות אחרות ובהן "קברו של קופרן", דחו את הכתיבה בחמש עשרה שנים. כיוון שכאמור היה מלחין אטי וקפדני, עברו כמעט .1931- שלוש שנים עד להשלמת הקונצ'רטו ב )1937-1875( מוריס ראוול קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת בסול מז'ור

13 ראוול הכריז שיצירה זו אינה אמורה להיות "עמוקה" אלא "מבדרת" כיצירות מוצרט וסןסנס. היסודות הבאסקיים ישנם, ואליהם הצטרפו האלמנטים הג'אזיים שקנה בניכר. גם הרומן של ראוול עם הניכר היה סוער. לטוב! בסוף שנות העשרים העניק לו העולם את הכיבודים שדחה הוא בארצו: דוקטורט לשם כבוד מאוניברסיטת אוקספורד וכמה דיפלומות אירופיות. מסעו ערים בארבעה חודשים) 25( בצפון אמריקה היה אופורי. אהדתו לבלוז ולג'אז נודעה לאמריקנים עוד טרם בואו, והם פרשׂׂו לפניו שטיח אדום. הוא נסע לשמוע ג'אז בניו אורלינס ובלוז במועדוני הארלם... בליווי ג'ורג' גרשווין. כך נטמעו הבלוז והג'אז בשני הקונצ'רטי לפסנתר שהלחין אחרי שובו, הקונצרטו "האפל" ליד שמאל והקונצ'רטו "הצוהל" דהיום. בתחילה חשב ראוול לנגן את תפקיד הסולו בעצמו ולנצח על התזמורת מן המקלדת, כמו מאסטרו גריילסאמר היום, אך לבסוף השתכנע למוסרו לידי מרגֶֶריט לונג, פסנתרניתו החביבה ואלמנת אחד ממוּּנְְצְְחֵֵי "קבר קופרן". הרכב התזמורת עשיר, והוא כולל מלבד כלי קשת וכלי הנשיפה הרגילים גם פיקולו, קרן אנגלית, נבל, טימפני, תוף צבאי, תוף באס וטם-טם, מצילתיים, משולש, תיבת עץ ושוט. הוא מיזוג ייחודי בין צלילי הפרק הראשון נעוריו האיבריים של ראוול לבלוז שהתאהב בו זה עתה: הצלפת שוט ומכת תוף משחררות מנגינה אנרגטית שפוצחים בה הפסנתר ורוב כלי התזמורת, כשנער קטון (הפיקולו) נוהג בם. אחרי שהכול מכורים לקצב, הקרן האנגלית שואלת, תוך האטה, "בעצם, על מה המהומה?" ומעניקה לפסנתר הזדמנות לומר אמירה אנדלוסית מהורהרת. זו אינה מתארכת, כי ביוזמת כלי נשיפה גבוהי-מנעד מתבסס לו בלוז עתיר סינקופות ומעברים בין מז'ור למינור. ״Rhapsody in Blue״כנושא שני צצה מחווה לשל גרשווין, בכיכוב פריטות נבל עדינות, צרחות חריפות של כלי הנשיפה והמיית גלי ים שמפיקים קלידי הפסנתר. מקטע הפיתוח מציע מודוסים מתחלפים, קטע מיסטי בנבל ובכלי הקשת, ואז הבלוז חוזר והסולן מאלתר. אקורדים צורמניים של כלי הנשיפה והלמות מצילתיים מביאים את הפרק לידי סיום נמרץ. והוא – כצפוי ABA ערוך במבנה הפרק השני - שונה בתכלית מן הפרק הקודם: הוא זך, שליו ומלא ערגה. כשהתפעלה הפסנתרנית לונג באוזני ראוול מזרימתה חסרת המאמץ של המנגינה הפותחת, השיב לה ראוול: "אוי, הזרימה, הזרימה! איך עבדתי עליה תיבה אחרי תיבה! כמעט והרגה אותי!" את הנושא הראשון מזמרות ידי הפסנתרן בלבד – יד ימין את המנגינה ושני 6/8- ויד שמאל את הליווי ב 3/4 במשקל קהלים מקשיבים בכשף: יושבי האולם ונגני ּני" �ֶּ התזמורת. או אז, תוך כדי הנוקטורן ה"שוֹֹפ הזה, החליל משמיע קול ומציג לתזמורת נושא שני, מתוח וכואב מן הראשון ומעוטר בהרמוניות דיסוננטיות של הפסנתר, הנשפנים והקשתנים. משמגיע נושא ב' לשיא, נושא א' חוזר, הפעם בניסוח חדש מפי הקרן האנגלית. ידי הפסנתרן, שהתרגלו בינתיים לטייל על הקלידים, מלווים כמלטפים את שירת האהבה הזאת, עד שהיא מציפה את כל התזמורת. בטרמולו פעמוני, הנשמע כצלילי גמלאן באלינזי, הפסנתר חותם. מהומה שמחוללים נשפני המתכת והתוף הצבאי והמסיים ואת ידי הפרק השלישימזניקה את הפסנתרן למרוצה קדחתנית. זו מלווה בצוויחות דיסוננטיות מזדמנות של הפיקולו ושל כלי הנשיפה של מתכת, בפיציקטי של הקשתנים, בהלקאת השוט השנייה בקונצרט ובאמירות ספורדיות של כלים שונים, כלי כלי, בתורו. המעברים המודאליים המפתיעים, מהירויות האצבוּּע המסחררות ומכת הסיום של תוף הדוּּד אינם יכולים להותיר את הקהל אדיש. * קונצ'רטו ליד שמאל, בהזמנת הפסנתרן פול ויטגנשטיין, אחיו הבוגר של הפילוסוף, שאיבד את יד ימינו במלחמת העולם הראשונה.

14 צילום: ויקפדיה

15 תמונת הרקע: העיר דרזדן

16 הבטיחו את מקומכם בקונצרטים הבאים ויינברג | דבוז'ק , כינורלינוס רוט | , מנצחדן אטינגר : קונצ'רטו לכינורויינברג "מן העולם החדש" 9 ' סימפוניה מסדבוז'ק: – רחובות 21.04.25 יום שני | – תל אביב 20.04.25 יום ראשון - ראשל"צ 26.04.25 מוצ״ש | – ראשל"צ 24.04.25 יום חמישי diego franssens צילום: לינוס רוט,

17 03-9484840 : להזמנת כרטיסים בטהובן | ברהמס , מנצח רתם ניר , צ'לודורון טויסטר | , כינוראקרט לורנצן : קונצ'רטו כפול לכינור וצ'לוברהמס , ״הפסטורלית" 6 ' : סימפוניה מסבטהובן – ראשל"צ 03.06.25 יום שלישי | – תל אביב 02.06.25 יום שני – ראשל"צ 07.06.25 מוצ״ש | – רחובות 04.06.25 יום רביעי צילום: רתם ניר, יואב ארטשיק

18 הבטיחו את מקומכם בקונצרט הקאמרי הבא (הכרטיסים לקונצרט בפברואר אזלו) הדר קדוש, רוני ריסטיק | אנדריאה מרקוש, בוריס שכנוביץ | diego franssens צילום: לינוס רוט, 03-9484840 : להזמנת כרטיסים , כינורלינוס רוט : שקון לכינור סולבאך : סונטה לכינור סולמייצ'יסלב ויינברג 20. : שביעיה אופבטהובן 25.4.25 לינוס רוט וחברי התזמורת

תמיד רצית ללמוד ברידג'? ,גלעד אופירהספר נכתב ע"י רב אמן בינלאומי, אלוף אירופה ואלוף עולם ומורה בעל שם בינלאומי זו ההזדמנות שלך לעשות זאת בקלות, ספר הלימוד למתחילים שפיצח את השיטה! עם הספר יוביל אותך צעד אחר צעד, משחק הברידג'אל העולם המופלא של "בגילי כבר לא ממהרים ללמוד לבד, אבל עם הספר שלך זה היה קל ומהנה, (רחל א.) ממליצה בחום" "שילוב תרגילים ופתרונות איפשר להפנים את החומר התיאורטי באופן מלא" (יורם ב.) "כאוטודידקט אני חייב להגיד לך – עשית עבודה מצוינת" (אברהם ל.) ש"ח 89 מבצע חורף 2025 בפברואר 28 בתוקף עד Gobridge.online/DIY )3 (שלוחה 077-3330775 דבורה dvora@rotemltd.co.il לרכישה ופרטים נוספים לא כולל דמי משלוח

מנהל מוזיקלי: דן אטינגר 03-9484840 WWW.ISORL.CO.IL

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5