18 דבוז׳אק, צילום: ויקפדיה לצד השמות חיים גמזו, הדה בושס וחנוך רון, שקהלי תיאטראות וקונצרטים ציפו למוצא פיהם ואמנים נרעדו בגין ביקורותיהם, כיכב בארץ (וב"הארץ") מבקר המוזיקה נתן דונביץ'. ערב אחד, בשבתי בקונצרט, עלתה בי מורת רוח מן האטונליות של היצירה שנוגנה, ולפתע מצאתי את עצמי משמיע את הפסוק: "מרקס טעה ושנברג גם!" ואז, מן השורה שלפניי נפנה אליי ראשו של נתן דונביץ' עצמו, אושייה, כאמור, והראש הנהן שלושה הנהונים רבי משמעות ובמנעד ניכר. נבוא אל ברטוק. ברטוק אהב לשזור ביצירותיו את האידיום הא-טונאלי, בואך שנברג וסטרווינסקי. כאן, בקונצ'רטו השלישי לפסנתר ולתזמורת, מגיעה לידי שיא מגמת מיתון המורכבות ביצירותיו, שהחלה כמעט עשור קודם לכן, עם הקונצ'רטו השני לכינור, שבו השלים ברטוק פחות או יותר את האקספרימנטליזם המודרניסטי. אך ביצירותיו - טונאליות יותר או פחות – התבלט עוד חידוש מאפיין ובולט. ברטוק היה מלחין פולקלוריסטי ולאומי*. הוא ושותפו זולטן קודאי נחשבו לנציגים בולטים של הלאומיות במוזיקה האירופית. בהיותם אתנו-מוזיקולוגים, הייתה המוזיקה הכפרית הלאומית ההונגרית כר חקר ומסלול המראה אל עבר חנותיהם. היסטוריון המוזיקה ויליאם מאן ניסח זאת כך: "קודאי וברטוק הניחו באמתחתם מטמון יקר מפז של מורשת מוזיקלית הונגרית עממית, רגע לפני שנמחה זכרה כמעט לחלוטין על ידי הרדיו והקולנוע, שהמירו את המורשת המוזיקלית הייחודית של כל כפר במוזיקה בינלאומית קלה". במי מז'ור הלחין 3 ' את הקונצ'רטו לפסנתר מס בארצות הברית, אליה היגר בשל 1945- ברטוק ב איבתו למשטר הפאשיסטי של ארצו. הגירתו לא היטיבה עם הקריירה שלו. בתחילה לא מצא את מקומו. כמו כן נאבק בלוקמיה קשה וכל זה מנע ממנו להלחין בשנותיו הראשונות בעולם החדש. למרבה המזל, הגיעה אליו הזמנה ליצירה מקרן קוסביצקי, וכך נוצר "הקונצ'רטו לתזמורת" המפורסם, שהתקבל בחום והביא גם להטבה במצבו הכלכלי והנפשי. גם מצבו הרפואי השתפר קמעא, ולשתי מתנות גורל אלה מייחסים רבים את הנימה הקלילה, הכמעט ניאו-קלאסית של הקונצ'רטו הזה. אפרופו מתנות - ברטוק יצר את הקונצ'רטו כמתנת יום הולדת לאשתו דיטה. בעצם, מתנת יום הולדת וירושה: כוונתו הייתה שאחרי מותו תתפרנס דיטה מנגינה כסולנית בקונצ'רטו הזה, הקליל והמאיר-פנים. , גם אם 3 ' פשטות כמו-קלאסית יש בקונצ'רטו מס היא מועברת דרך פריזמת האידיומים "המודרניים" . נראה כאילו ה"קונצ'רטו של דיטה" 20- של המאה ה נוצר בנסיבות קשות, אך בידי אדם האומר שלווה. מיד נראה שבפרק ב' מצטט ברטוק תפילת הודייה של בטהובן על החלמה ממחלה. בטהובן אכן החלים; )1945-1881( בלה ברטוק במי מז'ור 3 ' ק נוצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5