alhazafon 231

38 6.11.2019 / על הצפון / על הצפון 6.11.2019 תערוכה שמונים שנות ניצחון על הרוע במלאת שנה למותו של גרשון קניספל, תערוכה מיצירותיו המעלה את כמיהתו של האמן לעולם טוב יותר בימים אלה מוצגת במוזיאון בר דוד תערוכה שהגה ורקם האמן גרשון קניספל ז"ל, ובה שתי יצירות מרכ ג ) ו'לעולם טוב יותר' סדרת 2013-1987( ' זיות: 'המבוך הדפסי רשת שנעשתה בשיתוף עם אוסקר נימאייר, .)2008-2003( האדריכל של ברזיליה בדים 12- 'המבוך', יצירה מונומנטלית המורכבת מ המוצמדים ללוחות עץ, מהווה מפנה משמעותי בי ג צירתו של קניספל; היא מבטאת מעבר מציור בסגנון ריאליזם חברתי המתאר את הפועל הפשוט המתדפק על דלתותיה של לשכת העבודה בחיפה של שנות ג � , אל סגנון קובו-פוטוריזם משולב בהפשטה, ס 50 -ה נון אותו מגייס קניספל כדי לתאר את מבוכי הגיהינום בשואת העם היהודי, ואת מבוכי נפשו שחוותה טלטלה במסע משוחזר בו הוליך אותו יחיאל דינור (ק.צטניק) במבוכי אושוויץ. היצירה היא מעין 'גרניקה' ישרא ג לית-יהודית; הדינמיות של מכונת ההשמדה מתוארת במעברים ריאליסטיים של הקרמטוריום, מסילות הב ג רזל שחוצות את מרחב הציור לאורך ולרוחב, הצטל ג בות הטלאי הצהוב בצלב הקרס שמבהיק בצבע צהוב של גז הציקלון האימתני, עגלות הגופות השדופות וע ג גלות כלי הנגינה, צעדות התזמורת אל מקלחות המ ג וות. כל אלה הם תיאורים שמופיעים ונעלמים או מת ג גלים לפתע תחת שכבות של הפשטה ציורית, שכמו מבטאת את הבלתי ניתן לתיאור. זוהי יצירה שנובעת ממעמקי הנפש של האמן ומתארת את כל שלבי מכונת ההשמדה הנאצית עד לכניסת הטנקים הרוסים והרס הבונקר של היטלר, שראשו מבצבץ מתחת להריסות. התנועה והדינמיות הציורית, שמתבטאת בשפה הקו ג בו-פוטוריסטית, מכניסה את הצופה למקום דינמי של חלל בתוך חלל, של מסכים מרצדים, נרטיבים מצט ג לבים שלא מותירים מנוחה ומספקים חוויה מטלטלת במהלך ההתבוננות. מ � הדפסי רשת ה 25 'לעולם טוב יותר' היא סדרה בת תארים הפגנות מחאה של סטודנטים, הפצצת אוניברסי ג טת סאו-פאולו, הטבח בסברה ושתילה, תיאורי הטבח של קורבנות השואה, רישומי ירושלים בליקוי מאורות, מח ג ווה לרצח הזמר והמלחין הצ'יליאני ויקטור ח'רה שנרצח בהפיכה בצ'ילה, העורך היהודי-ברזילאי ולדימיר הר ג צוג שעונה ונרצח על ידי החונטות הצבאיות; התיאורים הציוריים של קניספל, עליהם מצוירת בידי אוסקר ני ג מאייר יד קטועת אצבעות ונוטפת דם מצלליתה של מפת דרום אמריקה. אותה יד הינה גם אנדרטה שהקים אוסקר נימאייר ליד מוזיאון 'יד להתנגדות' בסאו-פאולו. בסדרה זו מופיע הסגנון הריאליסטי האופייני לקני ג ספל, עליו מרצדים דימויים בשפה אדריכלית מרומזת של יד אוחזת בפרח ודימויי מבנים עם קשתות, חלקו של נימאייר ביצירה. לצד שתי היצירות המרכזיות בתערוכה, שני גופי יצירה נוספים: 'הנגנים ממצעדי המוות במחנות ההש ג ) וציורי הסיפון בספינת השיט של 1999-1966( ' מדה .)1987-1980( צים במסעו של קניספל לדרום אמריקה שיטוט בתערוכה מוליך אותנו בין פרקי יצירה מו ג רכבים ומרובדים המאפשרים מבט חלקי על יצירתו הענפה של קניספל. כאיש חזון אשר האמין בשלום עולמי, מוקדשת התערוכה גם לשמונים שנות ניצחון על הרוע בעולם. ו � עולם טוב יותר, מ | 2018-1932 גרשון קניספל זיאון בר-דוד קיבוץ ברעם 12.1.20 : נעילה אבי איפרגן, אוצר תערוכה שני יוצרים וים של צלילים היכן שישנה מוזיקה, ישנם גם בתערוכה ייחודית ● כלי נגינה המוקדשת לבוני כלי נגינה, כלים מסורתיים וקלאסיים לצד כלי נגינה חדשניים ומקוריים המוזיקה מלווה את המין האנושי מאז ומעולם. זוהי דרך עוצמתית לחבר בין בני האדם, שאוהבים ליצור מוזיקה, להאזין לה, לרקוד לצליליה. המוזיקה משחקת תפקיד משמעותי ביותר בכל מגזרי החברה, בכל התרבויות והזמנים, והיכן שישנה מוזיקה – ישנם גם כלי נגינה. בתערוכה הנוכחית מכוונת לראשו ג נה גלריה סימן שאלה? זרקור אל עולמם של אנשים שמומחיותם ומשלח ידם הוא בניית כלי נגינה; אמ ג נים ואומנים בעלי מיומנויות גבוהות ביותר, בעבודת ידיים ונגרות עדינה, בהבנה הפיסיקלית והמתמטית 'המבוך', גרשון קניספל צילום דרור מילר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5