al hazafon 250

29.12.2021 / על הצפון / על הצפון 29.12.2021 9 חדשות המועצה הילדים של מחר מצבי משבר מזמנים, בין השא ,ר גם בחינה מחודשת של דוקטרינות ושיטות פעולה; כך קרה שבאגף החינוך של המועצה הפך משבר הקורונה להזדמנות אשר נוצלה כדי לבחון מחדש את המערכת על כלל שְׁגָרוֹתיה, ולחשוב על שמעתם,  פתרונות "מחוץ לקופסא" למשל, על 'יום לימודים בקהילה'? נוכח מאמצי אגף החינוך לספק לתלמידים בת ־ קופת הקורונה מענה משמעותי התואם את צרכיהם החברתיים, האישיים והלימודיים, הועמקה ההב ־ נה כי בעתיד יהיה עליה לשלב בין לימודים בבית הספר ומחוצה לו, וכי זהו הזמן להתחיל ולהטמיע מודלים חדשים של למידה; כזו המערבת את התל ־ מיד באופן פעיל, מאפשרת לו בחירה, קבלת החל ־ טות וקביעת מטרות עצמאית. בתום תהליך "סיעור מוחות" קהילתי אשר עירב, בין השאר, גם את ציבור ההורים, הצוותים ואנשי החינוך במועצה, עלו מספר תובנות, רעיונות ויוזמות ליישום בשטח; אחת מהן היא 'יום למידה בקהילה' אשר תונהג בקרב תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים במרחב ו"תשדך" בין תלמידים ובין מקומות תעסוקה התואמים את תחו ־ מי העניין שלהם ונטיות ליבם. "המטרה הגדולה היא להרחיב את המעשה החי ־ נוכי מעבר לגבולותיו הפיזיים של בית הספר, ולייצר קהילה שעוסקת בחינוך ולמידה רלוונטית ואקטיבית", מסבירה טל עזגד, מנהלת בית הספר 'עינות ירדן', שיצאה לשנת שבתון, ולצד דורון שרף, מורה ב'אנה פרנק', מקדמת כעת את היוז ־ מה. "השאיפה היא לפתח מערכת של קשרים בתוך הקהילה כדי לחבר את הילדים אליה, כך שיראו את האפשרויות שקיימות כאן וירצו לחזור לפה גם בעתיד". כדי לברר את היתכנות היוזמה יצאו טל ודורון (שגם הוא בשנת שבתון עתה) לסדרת מפגשים עם מנהלי וצוותי בתי הספר העל-יסודיים במר ־ חב, לצד מפגשים עם מעסיקים ומקומות התמחות פוטנציאליים. "מבחינתנו הכול פתוח", מפרט דו ־ רון – "חקלאות, תעשיה, עסקים קטנים, תיירות, פודטק; אנחנו בקשר עם 'מרגלית סיטי' בקריית שמונה, מנסים לערב בתהליך כל גורם אפשרי ושולחים זרועות לכל פינה". בד בבד עם המפ ־ גשים, עוסקים השניים גם בפיתוח מודל מקומי אשר יחבר בין בתי הספר ומרכזי התעסוקה. לצורך כך כבר נפגשו עם גורמים בעלי ידע וניסיון כד"ר ניר מיכאלי, מומחה למדיניות ולארגון חינוך, והמ ־ כון הדמוקרטי בתל אביב, העוסק בהכשרת מורים ובחיבור בין קהילות לבתי ספר. "אנחנו באים עם רעיון, שומעים מעוד אנשים שנמצאים בתחום ומנסים לפתח מודל שאנחנו יכולים ליישם בתוך המועצה, עם כוחות של המועצה והאתגרים של המועצה. השאיפה היא לפתח מודל שנוכל להציג בבתי הספר עוד השנה, כדי להתחיל בפיילוט כבר בשנת הלימודים הנוכחית, ובתחילת השנה הבאה להתחיל לרוץ עם התכנית שתבנה בבתי הספר שיהיו מעוניינים בכך". ב'עינות ירדן' כבר הופעל השנה בחטיבות הביניים 'יום למידה בקהילה', במהלכו משתלבים התלמידים במקומות עבודה, במפעלי התנדבות או בקורסים שונים לבחירתם. גם ב'עמק החולה' ישנה תשתית מערכתית ונכונות לצאת לדרך; בשאר בתי הספר במרחב עדיין נבחנים האופנים האפשריים להטמעת התכנית, וכעת מופנים עיקר המאמצים לגיוס מפעלים ומקומות תעסוקה אשר ירימו את הכפפה ויצטרפו אל היוזמה. "מפע ־ לים ועסקים לא תמיד רואים את התועלת שלהם מהעניין; עיקר העבודה היא להסביר להם מה הם יכולים להרוויח מכך". והרווח הזה הוא ללא ספק רב – את השליטה של צעירים בעולם הדיגיטלי, למשל, יכולים עסקים לנתב, בין השאר, לתמיכה בפרסום, שיווק וחשיפה. התלמידים עצמם, שה ־ חזון הוא לשלבם בפרויקט החל מכיתה ז' ועד י"ב, יזכו במסגרתו לחינוך ולהכנה מעשית לק ־ ראת השתלבותם כבוגרים עצמאיים בקהילה, תוך היכרות עם יכולותיהם, העדפותיהם ומגבלותיהם, ופיתוח מוסר עבודה. יעל אהרון אפשר להרוויח כסף מהזבל! י � לדצמבר נכנסה לתוקפה הרחבת "חוק הפ 1 ב - קדון", ומעתה מתבקשים אזרחי ישראל להחזיר למכולת/סופרמרקט גם את בקבוקי המשקה הג י אגורות 30 ליטר), ולקבל 5 ליטר ל- 1.5 דולים (בין תמורת כל בקבוק. על פי החוק המורחב, נדרש הציבור לשלם דמי פיקדון בעבור קנייה של בק י בוקי משקה גדולים, כמו בקניית בקבוקי משקה קטנים, ולאחר צריכתם להחזירם לסופרמרקט/ מכולת ולקבל בתמורה את דמי הפיקדון ששולמו בעת הקנייה. בקרוב יכנסו לשוק בקבוקים מסומנים, ורק אותם נוכל להחזיר בתמורה לפיקדון. בתי העסק המחויבים לקבל את הבקבוקים הם אלה הגדו י מ"ר, ושמוכרים בהם מיכלי משקה, 28 ַלים מכמו חנויות הנוחות, רשתות השיווק וחלק מהמ י כולות, והם מחויבים לקבל את המיכלים הריקים גם אם לא נרכשו שם. על בית העסק להחזיר את דמי הפיקדון במזומן או בשובר זיכוי לקנייה או לקבלת מזומן. בקבוקים שאינם מסומנים לא יתקבלו. משמעות החוק לחיינו היא שכלובי המיחזוריות מסיימות את תפקידן, והן ייעלמו בהדרגה מהמ י רחב הציבורי. זוהי הזדמנות נהדרת להקים תש י תית איסוף מקומית לבקבוקים הקטנים, הגדו י לים ובקבוקי הזכוכית, ולקבל את כספי הפיקדון ישירות לקופת הקהילה. כל מה שצריך זה לעניין את הנעורים, התלתון, החצרן או שכבת הוותי י קים למצוא מקום אחסון (אפשר גם באוויר הפ י תוח – אין בעיה עם גשם/שמש) ולהתחיל לאסוף! אנחנו יכולים להציע לכם עזרה בחשיבה ובהתא י רגנות, ולקשר אתכם עם תאגיד אל"ה (תאגיד המיחזור), שמצידו יגיע לאסוף מכם את מה שא י ספתם, לפי סיכום ביניכם. במספר קיבוצים כבר הבינו את הפוטנציאל הכספי "שזרוק על רצפת פח האשפה" ומקימים את התשתית לאיסוף עצמי. אז מה יוצא לנו מכל זה? הכסף ייכנס במלואו לקופת הקהילה (או לקופת התלתון / הנעורים / הוותיקים - מה שתחליטו) והסביבה תרוויח פסו י לת שתמוחזר ולא תיטמן בקרקע. הרעיון מוצא חן בעיניכם? בצדק! מוזמנים לפנות למחלקת התברואה .050-5743358 או למוטי שי 04-6816374/3 Pixabay צילום: pixabay צילום:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5