al hazafon 250

תערוכה שומרת סלעים נשברים בתערוכתה של חיה גרץ-רן נשמע בצלילות הקול החלוצי הנשי של ראשית היישוב העברי "אֲפִלּוּ סְלָעִים נִשְׁבָּרִים, אֲנִי אוֹמֶרֶת לְך וְלֹא מֵחֲמַת זִקְנָה....אָמַרְתִּי לְךָ, כְּשֶׁסְּלָעִים נִשְׁבָּרִים זֶה קוֹרֶה בְּהַפְתָּעָה (דליה רביקוביץ) וּמַה גַּם אֲנָשִׁים..." כותרת התערוכה, 'שומרת סלעים נשברים', מתייחסת לשירה של המשוררת דליה רביקוביץ' 'גאווה', והיא מכוונת באופן אסוציאטיבי לדימויים בתערוכתה של חיה גרץ-רן. הסלעים והאבנים בציוריה משולים למצבו של האדם ומכילים תכונות אנושיות, אולם היצירות בתערוכה נושאות בחובן משמעויות נוספות המתייחסות אל הנשים החלו - צות, הפועלות והשומרות מתקופת העליות הרא - שונות, שמאחוריהן מסתתרים משברי הנפש בד בבד עם גילויי מסירות נפש ואומץ לב. חיה גרץ-רן היא ציירת פיגורטיבית מוערכת שהציגה במוזיאונים ובגלריות חשובות בישראל, אירופה, יפן וארה”ב, ודרכה האמנותית מתאפיינת בציורי שמן על בד ועל מצעים קשים, כמו גם על פורמטים אחרים המתכתבים עם עבודת נשים (קרשי מטבח משומשים) ועבודת גברים (כפות טייחים). בתערוכה זו נוגעים ציוריה בהיסטוריה של רא - שית היישוב העברי בארץ, בניסיון להנכיח באופן אמנותי את הקול הנשי החלוצי אשר כמעט נעדר מן האתוס ההגמוני הציוני הגברי. היא משחזרת סצנות היסטוריות באמצעות ציור של תצלומים ארכיוניים, מפרקת דימויים, מרכיבה אותם מחדש בראייה חדשה ובוראת מבט רענן וקול נשי של דמות החלוצה בארץ. הבחירה בדימוי החלוצה, הפו - עלת והשומרת איננה מקרית. בשנים האחרונות חו - קרת גרץ-רן את דמותן של החלוצות, שהיו צעירות אידיאליסטיות בתקופה המעצבת של חייהן. הן חיו בחברה אידילית לכאורה, בתקופה בה דמות החלוץ הייתה למושג נשגב במסגרת המפעל הציוני, והני - גוד בין האידיאל של חברה שוויונית לבין המציאות בה חיו, ששפעה תופעות של אי שוויון, היה לרבות מהן כמעט קשה מנשוא. החיבור של גרץ-רן עם החלוצות מתחבר גם לעו - למה האישי. היא יוצרת איתן דיאלוג אינטימי, וב - ציוריה פורטת את תשוקותיהן ומביאה אותן לידי ביטוי. היא מעמידה אותן במרכז היצירה, מעריכה מחדש את האישה ככוח מניע שינויים, ובכך מא - פשרת הסתכלות אחרת על ראשית היישוב העברי בארץ. השיח האמנותי של גרץ-רן מתקיים בראש וב - ראשונה עם הנושאים והאובייקטים שמוצאים את דרכם אל ציוריה. היא מקיימת שיח עם זרמים בא - מנות הבינלאומית ובציוריה אפשר למצוא השפעות מיצירתו של לאונרדו דה וינצ'י, מהציירים הפרהרפאליטים והד מהאמנות העכשווית. הבחירה לצייר בטכניקת עבודה שהייתה נהוגה בעבר, על בד פשתן חשוף, מעצימה את המסר אותו מנסה גרץ-רן להעביר ביצירותיה. צבע הרקע של הבד יוצר חיבור למוטיב הראשוניות ולמרקם האד - מה והחומר מכתיב לה את תהליך העבודה. היא מפרקת את האובייקטים המצולמים ומרכיבה אותם מחדש על הבד וכך יוצקת בדמויות את הסיפור האישי שלה. ציוריה מזמינים את הצופה להקדיש מבט נוסף ומעמיק וחושפים לפניו רבדים נוספים. ו � ), כתבה סימון דה ב 1949 בספרה 'המין השני' ( בואר כי "תפקיד זה של חמלה ורוך הוא אחד הח - שובים שהוקצו לאישה. גם כאשר האישה מוטמעת היטב בחברה היא מרחיבה בעדינות את גבולותיה, משום שניחנה בנדיבותם הערמומית של החיים". ), בה מופיעה דמות 2016 היצירה 'האחות בתל-חי' ( אחות צעירה, מלאת "חמלה ורוך", שכובע לבן על ראשה ומסכה מסתירה חלק מפניה, מקשרת אותנו לתקופה בה אנו חיים כיום, בעיצומה של מגפה עו - למית, ולרגע דומה שגרץ-רן חזתה את העתיד. בי - צירה זו היא מפרקת ומרכיבה מחדש את מצבת הזי - כרון 'האריה השואג' האייקונית, בהכניסה את פסל האריה לאינקובטור שתפקידו לספק תנאים אחידים של טמפרטורה ולחץ ליצורים חיים. דמות האחות מזרימה באמצעות מזרק גדול ממדים דם חדש לפסל שבתוך האינקובטור, ובזאת מחיה את המיתוס הג - ווע. נדמה כי גרץ-רן יוצרת מיקרוקוסמוס עצמאי בתוך האינקובטור, כשהצופה מוזמן להתבונן בו מב - חוץ, באותו האופן בו האחות מתבוננת בפסל. התערוכה המוצגת במוזיאון בית 'השומר' משת - לבת עם נרטיב החלוצות הצעירות, נשות 'השומר', אשר דגלו בשוויון לנשים ושאפו לקדם אותו גם ו � לחברי 'הש 1918 בארגונן. במכתב שכתבו בשנת מר', הן מחו על שנמנע מהן להתקבל לארגון כחב - רות שותפות לשמירה, להחלטות ולסודות. הן שאפו בכל מאודן להיות חלק בלתי נפרד מכל המתהווה בארגון ובארץ ולזכות בשותפות מלאה ממקום של תפישת עצמן כשוות ערך, אך דרישתן לא נענתה במלואה. מעשה האמנות של חיה גרץ-רן, כפי שהוא מוצג בתערוכה, ממשיך בדיאלוג עם שומרות וחלו - צות הגליל, ומייצר שיח מחודש עם האתוס השומרי החלוצי בתוך ביתו שלו, בית 'השומר'. מוזיאון בית 'השומר' הינו חלק מיחידת המורשת והמוזיאונים באגף משפחות הנצחה ומורשת משרד הביטחון. 'שומרת סלעים נשברים', חיה גרץ-רן, מו י י � ב 21 פתיחה : || זיאון בית 'השומר' כפר גלעדי 2022 ביוני 30 , נעילה 2022 נואר אוצרות זוהר מונסונגו ובשמת הראובני זאבי אוצר ראשי ד"ר עופר בורד בשמת הראובני זאבי 32 29.12.2021 / על הצפון / על הצפון 29.12.2021 'חברות', מתוך התערוכה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5