al hazafon 244

12.5.2021 / על הצפון / על הצפון 12.5.2021 37 ופשוט ליצירת אמנות, והיא עושה זאת במגוון שיטות, כהדפסות רשת, צביעה באמצעות חלודה וגריעת צבע. העבודות המוצגות בתערוכה הן עבודות קווילט אמ ־ נותי – חלק החזית עשוי כציור בעזרת בדים המשמשים עבורה כמכחול. העיקרון הבסיסי של הקווילט הוא חי ־ בור של שלוש שכבות בד בתפרים מודגשים - החזית, המילוי, שעשוי לרוב מאקרילן, ובד אחורי. את שלושת השכבות מתפרת קפלן בתפירה חופשית במכונת תפי ־ רה, ועל אלו נוספת התפירה המודגשת, היוצרת ממד נוסף בעבודותיה. יצירות הטלאים של קפלן מתמקדות בנופי הגליל, החיים בקיבוץ, נשיות, משפחה, זוגיות, מלחמה וש ־ לום. לצדם בחרה קפלן להנציח את דמויותיהם של שלושה מחברי 'השומר': מניה שוחט, רחל ינאית בן- צבי וישראל גלעדי, שהיו ממנהיגי הארגון וממובילי דרכו. הבחירה בדימויי אנשי 'השומר' איננה מקרית – דיוקנאותיהם חושפים בפנינו פן נוסף ביצירותיה של קפלן, כשאת מקומה של הצבעוניות תופס הלך רוח דיכוטומי וקודר משהו. שלוש הדמויות כלואות בתוך עולמן הפנימי, אם גם מאיימות לפרוץ מתוך גבולות היצירה; הן מזמינות את הצופה לעולמן, ומתבוננות בו בה במידה שהוא מתבונן בהן. השיח האמנותי של קפלן מתקיים בראש ובראשו ־ נה עם הנושאים והאובייקטים המוצאים את דרכם ליצירותיה, אך לצד זאת היא מקיימת גם שיח עם זרמים באמנות הבינלאומית; ביצירותיה ניתן למצוא הד לקוביזם ולאקספרסיוניזם – שפתה הצורנית מו ־ רכבת מצבעים עזים ופירוק האובייקטים לכלל צו ־ רות גאומטריות וחופשיות, לעתים עד כדי הפשטה. הצופה מוזמן להיכנס אל תוך שכבות הבדים של כלל היצירות, לנסות ולפענח את המתרחש, וחשוב מכך – את שעשוי, אולי, להתרחש בעתיד. אוצרות: זוהר מונסונגו ובשמת הראובני זאבי רקמה אנושית, מוזיאון 'בית השומר', | בלה קפלן כפר גלעדי ביוני 30 נעילה: בשמת הראובני זאבי תערוכה בין המטאפורי לשימושי בתערוכה חדשה בגלריה סימן שאלה ?, מתחיל הכול בניצוץ של דמיון ובפיסת עץ קטנה שלושה אמנים, אתי גדיש דה לנגה, צביקה פיבלמן ויוסי אביגד, בתערוכה חדשה שחומר הגלם המרכזי בה – העץ, מקשר ביניהם, ומאפשר לכל אחד מהם לבטא את ייחודו היצירתי. מנעד העבודות המוצגות בתערוכה רחב, ונע בין המטאפורי לשימושי. העץ, חומר טבעי בעל מגוון רחב של סוגים, גוונים ותכונות, משמש בתחומים רבים בחיי היומיום; זהו חומר מוצק, קשיח, מבודד חום וח ־ שמל ובעל עמידות ארוכת טווח. זהו גם חומר חמים למגע, ארצי וטבעי, בעל מראה ייחודי וקשת גוונים רחבה. הוא משדר יוקרתיות, אריסטוקרטיות ומכוב ־ דות, ומקנה לאובייקט ערך מוסף בדמות איכות, ארי ־ כות ימים ומראה משובח. לעץ היכולת לקבל גימורים שונים כצבע, לכה או הספגה בשמנים מיוחדים, המד ־ גישים את מראהו הטבעי. עבודה בעץ היא מסורת בת אלפי שנים. בע ־ Fine שורים האחרונים החל מתפתח תחום ה -" ”, ובעברית: נגרות אמנות. Woodworking שאיפתו של חרש העץ ליצור חפצים שישלבו בין השימושי והמעשי, האסתטי והמענג, שיחזיקו מעמד לדורות, ויפיחו רוח חיים בחלל בו הם מונחים. (כפר הים) מפסלת סירות בעץ אתי גדיש דה לנגה הפאולוניה, שעליהן אובייקטים מחומרים שונים. הסירה משמשת כחפץ מעבר ממקום למקום, ובאופן מטאפורי מתקופה לתקופה. כולנו יוצאים למסע בסי ־ רה המפליגה אל הלא-נודע בתחילת חיינו. חיינו הם מסע בו מתחוללים שינויים כל הזמן. הסירה מייצגת את המסע הפנימי של תהליך רגשי/קיומי של האמנית, ושל כולנו בעצם. היא מיטלטלת בין גלי הים, בין גלי החיים, לעתים שטה על מי מנוחות, לעתים מתנדנדת כקליפת אגוז בין הגלים הסוערים, אוספת לתוכה זיכ ־ רונות על גבי זיכרונות ממסעות קודמים. (מנוף) ניתן לראות צביקה פיבלמן בעבודותיו של זיקה לעץ טבעי ולעצים מעובדים ותעשייתיים שע ־ ברו בדרכו הייחודית הסבה לאמנות שימושית. עיקר עיסוקו בחריטה וגילוף. בשיטות אלו הוא יוצר צלחות, קערות, אגרטלים, פמוטים, גביעים, כוסות קידוש, קופסאות ושעונים. כל מוצר מטופל באופן פרטני, משלב הגזע הגולמי התעשייתי והמעובד ועד למוצר המוגמר. כיוון שכך, אין שני מוצרים זהים אחד לשני, כפי שאין שני עצים זהים זה לזה. (גונן), ריהוט יוסי אביגד את יצירותיו של חרש העץ ומשחקים מיוחדים לילדים ולגדולים, הוא יוצר בשיטות מסורתיות ומודרניות בשילוב כלים ידניים וחשמליים. עיסוק בצעצועים מחבר אותו למקומות הנקיים, אל הילדות, הכמיהה למחוזות אחרים של תמימות ומש ־ חק. הצעצועים מאפשרים לו התבוננות על ייצוגים של עצמו על ציר הזמן מהילדות בתל אביב ועד בגרותו בג ־ ליל, והקסם שבמשחקיו מושך את הלב והעין. 'מעשה בפיסת עץ קטנה', גלריה סימן שאלה ?, קי ־ בוץ עמיר ביוני 19 במאי / נעילה 15 פתיחה: אתי פרדו נוסבאום מתוך התערוכה 'רקמה אנושית' עבודה של יוסי אביגד

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5