Magazin_maavarim

26 2022 מעברים | אחד המרכיבים המבחינים בין עסק מקצועי לחובבני היא היכולת לתכנן קדימה את מהלכי העסק. בעלת עסק בגליל, מתחום המזון, אמרה לי שחשבה לבשל לכמה אנשים המכירים אותה ודרכם יבואו אחרים. זאת לא תוכנית. תכנון קדימה הוא מרכיב קריטי לעסק לטווח ארוך. גופים ממשלתיים וציבוריים, כמו גם חברות גדולות, תמיד מתכננים הרבה זמן קדימה. כמעט כל בעל/ת עסק שאני פוגש יודע/ת לומר מה חזון הוא/היא רוצה שהעסק יהיה. בואו נקרא לזה לרגע . כולנו מדמיינים איך העסק שלנו יהיה כאשר הוא עסקי יהיה גדול ומוצלח, מה אנשים יחשבו עליו, אילו שירותים הוא ייתן וכד'. לצערי, אין כמעט בעל/ת עסק שאני פוגש שיש לו/ה תוכנית איך להגיע לשם. מטרות הן חסרות משמעות ללא תוכנית שתהפוך אותן למציאות! המגזין מאפשר הכוונה ראשונית לבניית תוכנית כזו. נפשט את בניית התוכנית לשלבים שכל אחד/ת יכול/ה לעשות בעסק, בהנחה שיש לעסק מטרות ברורות. לדוגמה עסק של מטפלת רגשית העוסק הן בטיפולים אישיים, משפחתיים והן בסדנאות, במיוחד לנערות. המטרה שלה להיות מומחית ומובילת תחום ידע באזור שלה. יש לה קליניקה פרטנית סבירה אבל חסרה קפיצת מדרגה. ראשית התהליך הוא לקבוע את טווח הזמן לצמיחת שנים. אני 3 העסק. במקרה הזה קבענו תהליך של ממליץ שלא לתכנן, בשלב הראשון, פחות מכך. יש תהליכים שלוקחים זמן ואם מנסים ל"קצר תהליכים" משהו משתבש. מצד שני לתכנן לטווח ארוך מידי יכול מאוד לבלבל. עמרי לרנר מה התוכנית שלך? כלים שנפעיל בכל 2 כאשר באים לתכנן עסק יש רגע נתון: 1. גזירה לאחור – נבנה מהמטרה אחורנית. מהם השלבים הנדרשים להגיע אליה. 2. – בכל שלב לקחת משימה, לפרק אותה ZOOM IN לשלבים ולתכנן כל שלב כמשימה. במקרה של המטפלת, הגזירה הבסיסית לאחור נראית כך: שנה ראשונה – חדירה לתודעה המקצועית באזור והבניית טכניקות טיפול. שנה שניה – ביסוס מומחיות אזורית ובניית תהליכי למידה למטפלים. שנה שלישית – מעבר מטיפול להנחיית מטפלים וניהול פורומים אזוריים בתחום. ניתן לראות שהגדרנו מהי "מומחיות אזורית" – במקרה הזה להיות זאת שמלמדת את המטפלים וגם קבענו שמגיעים למטרה זאת בשנה השלישית. הגזירה לאחור, במקרה הזה, מראה שבכל שלב יש פיתוח של התכנים המקצועיים לשלב הבא במקביל לביצוע השלב הנוכחי. ,ZOOM IN השלב הבא הוא לקחת כל שנה ולעשות לה כלומר לפרט אותה לפעולות. השנה הראשונה לדוגמה: 1. הרצאות 8 חדירה לתודעה מקצועית על ידי ביצוע (אחת בכל חודש החל מהחודש החמישי) ללא תשלום להורים בישובים, בתי ספר או מתנ"סים באזור. 2. חדירה לתודעה מקצועית על ידי התנדבות בצוותי פורומים שונים). 2 היגוי בנושא נערות בסיכון (לפחות 3. פתיחת דף פייסבוק עסקי ובניית תוכנית פרסום ידע וטיפים. 4. הבניית כלים טיפוליים ויצירת "שגרירים" על ידי התקשרות עם בית ספר תיכון אחד והעברת סדנא לנערות ללא תשלום.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5